Resumen:
|
EN The purpose of this Project was to
create
a series of paintings that showed
several realities at the same time, all of them related to the world of Arts. On
the one hand, all the
paintings ...[+]
EN The purpose of this Project was to
create
a series of paintings that showed
several realities at the same time, all of them related to the world of Arts. On
the one hand, all the
paintings
had to be portraits of C
lassical
femme
fatales
(
either Greek
, Christian, Jew or
simply historic
)
present on a recurrent basis in
the paintings of the second half of the 19
th
c
entury. On the other hand, the
works should have been painted following
the styles of outstanding 20
th
c
entury artists.
The project resulted in five portraits entitled Circe, Cleopatra, Salomé,
Sirena, and Lilith
, respectively.
Circe shows the fin
-
de
-
siècle pictorial style
that
originates
from
Realism and that fosters it eve
n with the turn of the century;
Cleopatra imitates the restrained portraits of the early 20
th
century hi
gh
-
classes; Salomé
copies Polish painter Tamara de Lempicka‘s Art Déco style; Sirena emulates the well
-
known pin
-
up illustrations
from
the forties, and,
Lilith,
for its part, tries to do homage to American painter Alex Katz.
However, this is not a purely
formal project. Each of the works has a literary
and cultural background and brings a concept that
has remained
in society’s
imagination since the Antiquity
to light: the issue of the femme fatale.
Even so,
the aim of this project is not to perpetuate this misogynistic
view towards
women, but to show its impact in Arts, and, specially, in 19th
century paintings.
The current document describes the whole creative process and provides the
information needed to the successful analysis and understanding of the works
of arT.
[-]
El objetivo de este proyecto
ha sido
el de realizar una serie de cuadros que
reflejen varias realidades al mismo tiempo, todas relacionadas con el mundo
del Arte. Por una parte, todas las obras
debían ...[+]
El objetivo de este proyecto
ha sido
el de realizar una serie de cuadros que
reflejen varias realidades al mismo tiempo, todas relacionadas con el mundo
del Arte. Por una parte, todas las obras
debían ser
retratos de mujeres fatales
de tradición clásica (ya sea griega como cristiana, judía
o
histórica) presentes
de forma recurrente en las pinturas de la segunda mitad del siglo XIX.
Por otra
parte
, las obras
debían
realizarse
siguiendo los estilos de
relevantes pintores y
artistas del siglo XX.
El resultado son cinco retratos titulados
Circe
,
Cleopatra
,
Salomé
,
Sirena
y
Lilith
, respectivamente.
Circe
refleja el estilo pic
tórico finisecular que
nace
del
Realismo y que lo mantiene vigente con el cambio de siglo
;
Cleopatra
imita los
sobrios retratos de la clase alta europea de principios del sig
lo XX;
Salomé
reproduce el estilo Art Déco de
la pintora
polaca
Tamara de Lempicka;
Sirena
emula las famosas ilustraciones de
pin
-
ups
de los años 40 y
Lilith
, por su parte,
pretende
rendir
homenaje al pintor estadounidense Alex Katz.
Sin embargo, este no
es un proyecto únicamente formal. Cada una de las
obras posee un trasfondo literario y cultural y pone de manifiesto un concepto
presente en el imaginario popular de la sociedad desde la Antigüedad: el de la
femme fatale
.
No obstante, la intención de este
proyecto no es la de perpetuar
una visión misógina de la mujer, sino la de poner de manifiesto su repercusión
en el arte y, en especial, en la pintura del siglo XIX.
El presente documento describe todo el proceso de creación artística y
proporciona la in
formación necesaria para el análisis y comprensión de las
obras realizadas
[-]
|