Resumen:
|
This research project aims to make a comparative analysis of sound design in
two films directed by the British filmmaker Alfred Hitchcock. The object of study
focuses on examining the voice, dialogue, and music in two ...[+]
This research project aims to make a comparative analysis of sound design in
two films directed by the British filmmaker Alfred Hitchcock. The object of study
focuses on examining the voice, dialogue, and music in two films: Notorious
(1946) and North by Northwest (1959).
A quantitative analysis of the different resources allows for a detailed
quantitative comparaison of the lead vocals and backing vocals and the type of
music and its mixing. It is complemented by a qualitative analysis of the
intentions behind the sound design, particularly the style and functions of
extradiegetic music considering the style and genre of both films.
In order to introduce the research metodology, the features of sound in films
and the birth of sound films and its evolution are previously contextualised. As a
result, Alfred Hitchcock is thoroughly investigated along with the composers of
the corresponding soundtracks. Roy Webb (Notorious, 1946) and Bernard
Herrmann (North by Northwest, 1959).
Fruit of the comparative analysis, the goal is to explain the sound profile in both
works and show the most relevant features of sound design considering each
film's narrative, noting the progress of soundtracks throughout the director's
career
[-]
Este proyecto de investigación, tiene la finalidad de realizar un análisis
comparativo del uso de los recursos sonoros en dos películas dirigidas por el
británico Alfred Hitchcock. Así pues, el objeto de estudio se centra ...[+]
Este proyecto de investigación, tiene la finalidad de realizar un análisis
comparativo del uso de los recursos sonoros en dos películas dirigidas por el
británico Alfred Hitchcock. Así pues, el objeto de estudio se centra en examinar
la voz y diálogo, y la música en los films de Encadenados (1946) y Con la
muerte en los talones (1959).
Un análisis cuantitativo de los diferentes recursos permite una comparación
cuantitativa detallada de la voz principal y la voz secundaria, y por otro lado, del
tipo de música y su mezcla. Con todo ello, se complementa con un análisis
cualitativo de las intenciones en el diseño de sonido, y en particular, del estilo y
funciones de la música extradiegética, según el estilo y género de ambas
películas.
Para penetrar en la metodología de investigación se va a contextualizar
previamente acerca del sonido en el cine, la aparición del cine sonoro y su
evolución. Como resultado, se va a indagar en la figura del director del séptimo
arte, Alfred Hitchcock, así como en los compositores que crearon las
respectivas bandas sonoras: Roy Webb (Encadenados, 1946), y Bernard
Herrmann (Con la muerte en los talones, 1959).
Fruto del análisis comparativo, se pretende proyectar el perfil sonoro en ambas
obras, plasmar las características más relevantes del diseño de sonido según
la narrativa de cada film, observando el progreso sonoro de cada banda sonora
en las obras del director.
[-]
|