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Nuevo índice de consistencia basado en la velocidad de operación inercial

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Nuevo índice de consistencia basado en la velocidad de operación inercial

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dc.contributor.author García García, Alfredo es_ES
dc.contributor.author Llopis Castelló, David es_ES
dc.contributor.author Camacho Torregrosa, Francisco Javier es_ES
dc.contributor.author Pérez Zuriaga, Ana María es_ES
dc.date.accessioned 2015-12-09T13:02:01Z
dc.date.available 2015-12-09T13:02:01Z
dc.date.issued 2013
dc.identifier.issn 1130-7102
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/10251/58640
dc.description.abstract [EN] Road crashes occurrence depends on several factors: human factor, infrastructure factor and vehicle factor. The infrastructure factor is one of the most important. The influence of this factor on road safety can be analyzed by means of road design consistency. It refers to the conformance of highway geometry to drivers’ expectations.A new consistency model for evaluating the performance of tangent-to-curve transitions at two-lane rural roads is presented. It is based on the Inertial Consistency Index (ICI), defined for each transition. It is calculated at the beginning point of the curve, as the difference bet-ween the average operating speed of the previous 1 km road segment (inertial operating speed) and the opera-ting speed at this point.88 road segments, which included 1,686 tangent-to-curve transitions, were studied in order to calibrate ICI and its thresholds. The relationship between those results and the crash rate associated to each transition has been analyzed. It has been pointed out that the higher the ICI is, the higher the crash rate is, thus increasing the proba-bility of accidents to take place. Similar results were obtained from the study of the relationship between ICI and the weighted average crash rate of the corresponding group of transitions.A graphical and statistical analysis established that road consistency may be considered good when ICI is lower than 10 km/h; poor when ICI is higher than 20 km/h; and fair otherwise.A validation process has been carried out considering 20 road segments. The obtained ICI values were highly correlated to the number of crashes occurred at the analyzed transitions. Hence, the Inertial Consistency Index (ICI) and its consistency thresholds resulted in a new approach for consistency evaluation. es_ES
dc.description.abstract [ES] Los accidentes de tráfico se producen por la concurrencia de diferentes factores (factor humano, infraestructura y vehículo), siendo la infraestructura uno de los más importantes. La afección de dicho factor sobre la siniestralidad puede estudiarse mediante el concepto de consistencia del diseño geométrico. Este concepto está relacionado con la concordancia entre la geometría de la carretera y las expectativas que los conductores tienen de ella.En el presente artículo se presenta un nuevo modelo de consistencia basado en el Índice de Consistencia Inercial (ICI) para la evaluación de las transiciones recta-curva en carreteras convencionales. Este nuevo índice consiste en el cálculo en el punto de inicio de la curva de la diferencia entre la velocidad de operación media del kilómetro anterior (velocidad de operación inercial) y la velocidad de operación en ese punto. Para la calibración de este nuevo índice y de sus umbrales, se han estudiado 88 tramos de carretera convencional, en los que se ha contabilizado 1.686 transiciones recta-curva. En el estudio, se ha analizado, para cada una de las transiciones, la relación entre el valor del ICI correspondiente y su tasa de peligrosidad. Los resultados muestran que al aumentar el ICI aumenta también la tasa de peligrosidad y, por tanto, la probabilidad de ocurrencia de accidentes. Adicionalmente, se ha estudiado la relación entre el ICI y la tasa de peligrosidad media pondera-da, obteniendo resultados muy similares. Con el fin de establecer los umbrales del nuevo índice de consistencia, se ha llevado a cabo un análisis tan-to gráfico como estadístico. De él se ha concluido que la consistencia de una carretera puede considerarse buena cuando el ICI es menor de 10 km/h, media cuando se encuentra entre 10 y 20 km/h y pobre cuando es superior a este valor. La validación del modelo planteado se ha llevado a cabo a partir del análisis de las transiciones recta-curva de 20 tramos de carretera convencional, dando como resultado una alta correlación entre el número de accidentes ocurridos en cada transición y los valores del ICI correspondientes. De esta forma, el Índice de Consistencia Inercial (ICI) y sus umbrales de consistencia han confirmado ser una nueva forma de evaluar la consistencia del diseño geométrico de carreteras convencionales. es_ES
dc.language Español es_ES
dc.publisher Asociación Técnica de Carreteras es_ES
dc.relation.ispartof Rutas es_ES
dc.rights Reserva de todos los derechos es_ES
dc.subject Highway es_ES
dc.subject Geometric design es_ES
dc.subject Consistency es_ES
dc.subject Road safety es_ES
dc.subject Operating speed es_ES
dc.subject Inertial operating speed es_ES
dc.subject Carretera es_ES
dc.subject Diseño geométrico es_ES
dc.subject Consistencia es_ES
dc.subject Seguridad vial es_ES
dc.subject Velocidad de operación es_ES
dc.subject Inercia es_ES
dc.subject.classification INGENIERIA E INFRAESTRUCTURA DE LOS TRANSPORTES es_ES
dc.title Nuevo índice de consistencia basado en la velocidad de operación inercial es_ES
dc.title.alternative Road crashes occurrence depends on several factors: human factor, infrastructure factor and vehicle factor. The infrastructure factor is one of the most important. The influence of this factor on road safety can be analyzed by means of road design consistency. It refers to the conformance of highway geometry to drivers’ expectations.A new consistency model for evaluating the performance of tangent-to-curve transitions at two-lane rural roads is presented. It is based on the Inertial Consistency Index (ICI), defined for each transition. It is calculated at the beginning point of the curve, as the difference bet-ween the average operating speed of the previous 1 km road segment (inertial operating speed) and the opera-ting speed at this point.88 road segments, which included 1,686 tangent-to-curve transitions, were studied in order to calibrate ICI and its thresholds. The relationship between those results and the crash rate associated to each transition has been analyzed. It has been pointed out that the higher the ICI is, the higher the crash rate is, thus increasing the proba-bility of accidents to take place. Similar results were obtained from the study of the relationship between ICI and the weighted average crash rate of the corresponding group of transitions.A graphical and statistical analysis established that road consistency may be considered good when ICI is lower than 10 km/h; poor when ICI is higher than 20 km/h; and fair otherwise.A validation process has been carried out considering 20 road segments. The obtained ICI values were highly correlated to the number of crashes occurred at the analyzed transitions. Hence, the Inertial Consistency Index (ICI) and its consistency thresholds resulted in a new approach for consistency evaluation es_ES
dc.type Artículo es_ES
dc.rights.accessRights Cerrado es_ES
dc.contributor.affiliation Universitat Politècnica de València. Departamento de Ingeniería e Infraestructura de los Transportes - Departament d'Enginyeria i Infraestructura dels Transports es_ES
dc.contributor.affiliation Universitat Politècnica de València. Instituto del Transporte y Territorio - Institut del Transport i Territori es_ES
dc.description.bibliographicCitation García García, A.; Llopis Castelló, D.; Camacho Torregrosa, FJ.; Pérez Zuriaga, AM. (2013). Nuevo índice de consistencia basado en la velocidad de operación inercial. Rutas. 154:19-27. http://hdl.handle.net/10251/58640 es_ES
dc.description.accrualMethod S es_ES
dc.relation.publisherversion http://www.atc-piarc.com/rutas.php es_ES
dc.description.upvformatpinicio 19 es_ES
dc.description.upvformatpfin 27 es_ES
dc.type.version info:eu-repo/semantics/publishedVersion es_ES
dc.description.volume 154 es_ES
dc.relation.senia 251704 es_ES


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