- -

Aproximación a la Mediación Artística en el ámbito de la Educación Especial

RiuNet: Institutional repository of the Polithecnic University of Valencia

Share/Send to

Cited by

Statistics

Aproximación a la Mediación Artística en el ámbito de la Educación Especial

Show simple item record

Files in this item

dc.contributor.advisor Garcia Rams, María Susana es_ES
dc.contributor.author Benedí Marín, Carlos es_ES
dc.date.accessioned 2015-12-10T11:57:12Z
dc.date.available 2015-12-10T11:57:12Z
dc.date.created 2015-07-15
dc.date.issued 2015-12-10 es_ES
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/10251/58700
dc.description.abstract [EN] The evolution of art, since the beginning and under a playful and entertaining approach, has been the starting point to design the work proposal and different activities proposed in this case study. These proposal is based on the capacity of the activities designed as tools for personal benefit as well as the numerous educative associations and organizations that demand “Artistic Mediation” as a basic social provision as part of their services offered, highlighting the importance of its application in the field of Special Education. Having said that, along this paper it is stressed the relevance to stimulate the development of key factors in the communicative field (e.g. feelings, emotions, sensations,…) in those people with difficulties because of their functional diversity, as well as the competences of a good mediator (e.g. empathy, active listening…) during the process of guiding and accompanying participants during the execution of the workshops. To conclude this case study, it is important to mention its structure in two parts closely related. On the one hand, there is a theoretical foundation about Artistic Mediation stressing the general characteristics which define it. On the other hand, the second part is more practical explaining the planning and implementation of different workshops carried out in two different stages, a private occupational workshop and an open special education classroom in a Public School, both having similar participant and/or student profiles with functional diversity. es_ES
dc.description.abstract [ES] El presente proyecto, teórico práctico y experiencial, se fundamenta principalmente en el estudio de casos, llevados a cabo a través de la Mediación Artística en el ámbito de la educación especial, bajo el interés de compartir la formación académica recibida a lo largo del Grado de Bellas Artes con la importancia de transmitir y potenciar ciertos valores fundamentales a través del uso del arte como medio de expresión y su la puesta en práctica en los talleres diseñados para personas con diversidad funcional; abarcando desde la etapa educativa en un colegio público, hasta la etapa ocupacional en una asociación de familias. Ha supuesto en ambos casos, el reto personal de fomentar, desarrollar e incrementar, por medio de la experimentación de las diferentes técnicas artísticas utilizadas, la exteriorización de emociones y sentimientos, dejando de lado el tabú existente acerca del resultado final y de las dificultades de expresión de sentimientos, para centrarnos en el proceso como elemento enriquecedor, bajo la premisa de que todos somos iguales a pesar de nuestras diferencias: Uniendo capacidades construimos comunidad. es_ES
dc.format.extent 39 es_ES
dc.language Español es_ES
dc.publisher Universitat Politècnica de València es_ES
dc.rights Reserva de todos los derechos es_ES
dc.subject Inclusión es_ES
dc.subject Educación Especial es_ES
dc.subject Capacidad/Discapacidad es_ES
dc.subject Estrategias es_ES
dc.subject Arte es_ES
dc.subject Mediación es_ES
dc.subject.classification DIBUJO es_ES
dc.subject.other Grado en Bellas Artes-Grau en Belles Arts es_ES
dc.title Aproximación a la Mediación Artística en el ámbito de la Educación Especial es_ES
dc.type Proyecto/Trabajo fin de carrera/grado es_ES
dc.rights.accessRights Cerrado es_ES
dc.contributor.affiliation Universitat Politècnica de València. Facultad de Bellas Artes - Facultat de Belles Arts es_ES
dc.contributor.affiliation Universitat Politècnica de València. Departamento de Dibujo - Departament de Dibuix es_ES
dc.description.bibliographicCitation Benedi Marin, C. (2015). Aproximación a la Mediación Artística en el ámbito de la Educación Especial. http://hdl.handle.net/10251/58700. es_ES
dc.description.accrualMethod TFGM es_ES
dc.relation.pasarela TFGM\24321 es_ES


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record