Resumen:
|
[EN] The following research project considers the image as a material to work with critically
into production in visual arts as well as a tool for theoretical thinking. The key term to
articulate this double theoretical ...[+]
[EN] The following research project considers the image as a material to work with critically
into production in visual arts as well as a tool for theoretical thinking. The key term to
articulate this double theoretical and practical dimension has been «metaimage» –that
is, a second degree visual reflection on what the images themselves are–, as is formulated
in the ideas of W. J. T. Mitchell. That concept has allowed to dialectize the textual
and visual dimensions of the research so that the different artworks produced –includible
under it and materialized in several formats like photography, video or audiovisual
installation– have «given image to theory» –in the terminology of this same author–
condensing and visualizing the ideas of the theoretical referents. So, they have
been spinning in dialog with the pieces, the contributions of several of the authors
who have recently dealt with the production of images in a remarkable way, based on
notions such as «optical unconscious» (J. L. Brea), «rhetoric of the occultation» (M. Á.
Hernández‐Navarro), «dialectical image» (G. Didi‐Huberman), «thoughtful image» (J.
Rancière) or «integral reality» (J. Baudrillard) among others. All with the purpose of
clarifying whether it is feasible today the critical task of disrupting seeing, of upsetting
the gaze, in a way that allows us to relocate in front of this huge tide of images that
surrounds us every day, against which we often run the same perceptive‐interpretative
mechanisms. To find out if it is possible turning this experience into a space for reflection,
in order to rethink the current relation between images and the context from
which they were extracted and in which they are displayed, as well as the political,
ethical and aesthetical questions they carry at every time and place.
[-]
[ES] El siguiente proyecto de investigación contempla a la imagen en tanto que material
con el que trabajar de forma crítica dentro de la producción en artes visuales, así como
herramienta para la reflexión teórica. El ...[+]
[ES] El siguiente proyecto de investigación contempla a la imagen en tanto que material
con el que trabajar de forma crítica dentro de la producción en artes visuales, así como
herramienta para la reflexión teórica. El término clave para articular esa doble dimensión
teórico‐práctica ha sido el de «metaimagen» –es decir, una reflexión visual de
segundo grado sobre aquello que las propias imágenes son–, tal y como viene formulado
en las ideas de W. J. T. Mitchell. Este concepto ha permitido dialectizar las dimensiones
textual y visual de la investigación de tal manera que las diferentes obras producidas
–englobables bajo el mismo y materializadas en diversos formatos como la
fotografía, el video o la instalación audiovisual–, han «dado imagen a la teoría» –en la
terminología de este mismo autor– condensando y visibilizando las ideas de los referentes
teóricos. Así, se han ido hilando, en diálogo con las piezas, las aportaciones de
varios de los autores que de forma más relevante se han ocupado recientemente de la
producción de imágenes, en base a nociones como las de «inconsciente óptico» (J. L.
Brea), «retórica de la ocultación» (M. Á. Hernández‐Navarro), «imagen dialéctica» (G.
Didi‐Huberman), «imagen pensativa» (J. Rancière) o «realidad integral» (J. Baudrillard)
entre otras. Todo ello con el propósito de esclarecer si es viable hoy la tarea crítica de
inquietar el ver, de trastocar la mirada, de un modo que nos permita resituarnos ante
esa marea ingente de imágenes que nos rodea todos los días, frente a las cuales a menudo
ponemos en marcha los mismos mecanismos perceptivo‐interpretativos. Averiguar
si es posible convertir esta experiencia en espacio de reflexión, para poder repensar
la relación existente entre las imágenes y el contexto del que fueron extraídas y en
el que son mostradas, así como las cuestiones políticas, éticas y estéticas que vehiculan
en cada momento y lugar.
[-]
|