Resumen:
|
[EN] This research is based on the formal and stylistic analysis of the 3 Preludes for piano by Henri Dutilleux and stops at the identification, location and proposed resolution of the several difficulties techniques which ...[+]
[EN] This research is based on the formal and stylistic analysis of the 3 Preludes for piano by Henri Dutilleux and stops at the identification, location and proposed resolution of the several difficulties techniques which appear in these works.
First of all, we have worked on a formal level the score, looking structure, phrases, rhythms, harmony and a study of the various compositional techniques employed. It has continued with a technical analysis, which covered the following aspects: fingering, technical problems (scales, sticky notes, digital art, series of harmonics, etc.). These elements are classified into groups according to their common characteristics and a study of interpretation for each of them is presented. The aim is therefore to make a useful guide for performing of a perceptual and interpretative study of different styles and pianistic designs.
The paper concludes with a performative proposal, given by a sound recording of the work (3 Preludes for piano by Henri Dutilleux), carrying out an acoustic analysis, identifying sound’s differences, depending of the placement of the microphones.
[-]
[ES] Esta investigación parte del análisis formal y estilístico de los 3 Preludios para piano de Henri Dutilleux y se detiene en la identificación, localización y propuesta de resolución de las distintas dificultades ...[+]
[ES] Esta investigación parte del análisis formal y estilístico de los 3 Preludios para piano de Henri Dutilleux y se detiene en la identificación, localización y propuesta de resolución de las distintas dificultades técnicas que aparecen en estas obras.
En primer lugar se ha trabajado la partitura a nivel formal, contemplando estructura, frases, cadencias, armonía y un estudio de las distintas técnicas compositivas empleadas. Se ha seguido con un análisis técnico, en el que se han tratado los siguientes aspectos: digitación, problemas técnicos-mecánicos (escalas, notas rápidas, técnica digital, series de armónicos, etc.). Estos elementos se clasifican en grupos dependiendo de sus características comunes y se presenta un estudio de interpretación para cada uno de ellos. El objetivo es pues, confeccionar un material útil para la realización de un estudio perceptivo e interpretativo de los diferentes estilos y diseños pianísticos.
El trabajo concluye con una propuesta performativa mediante un registro sonoro de la obra (3 Preludios para piano de Henri Dutilleux). Realizando un análisis acústico de la grabación, identificando diferencias sonoras dependiendo de la colocación de los micros.
[-]
|