Resumen:
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[EN] The present study is based on research of the concept of trompe l’oeil, specifically of the simulated altarpiece of the Jesuit Church in the city of Toledo. The main altar represents the Imposition of the Chasuble ...[+]
[EN] The present study is based on research of the concept of trompe l’oeil, specifically of the simulated altarpiece of the Jesuit Church in the city of Toledo. The main altar represents the Imposition of the Chasuble from the Virgin Mary to Saint Ildefonsus.
Saint Ildefonsus, patron of this city, is the protagonist of the representation of the aforementioned altarpiece, which narrates one of the most famous legends of the saint.
On the whole, a journey through the history of Toledo (City of Three Cultures) and the Baroque era will be included, period of time where this visual art technique that makes us doubt about the reality we see, began. Elements such as the understanding of the Baroque art, optical illusion, the laws of perspective used in the work, lights and shadows and especially the variety of materials utilized in its making, will help us to identify this concept that makes us perceive what in reality there is not, this is, a two-dimensional artwork that appears to be three-dimensional.
Throughout this dissertation, examples of different types of trompe l’oeils existent in Toledo, in its streets as well as in the cathedral and churches, will be portrayed, which will show the numerous elements that characterize this technique.
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[ES] El presente trabajo está basado en la investigación del concepto trampantojo, y más concretamente del retablo fingido ubicado en la Iglesia de los Jesuitas, en la ciudad de Toledo. El altar mayor representa la Imposición ...[+]
[ES] El presente trabajo está basado en la investigación del concepto trampantojo, y más concretamente del retablo fingido ubicado en la Iglesia de los Jesuitas, en la ciudad de Toledo. El altar mayor representa la Imposición de la Casulla de la Virgen María a San Ildefonso.
San Ildefonso, patrón de esta ciudad, es protagonista de la representación de dicho retablo, que nos cuenta una de las más famosas leyendas de este Santo.
Se incluirá de forma general, un recorrido por la historia de Toledo (ciudad de las tres culturas) y la época del barroco, donde comenzó a aparecer esta técnica visual del arte, que nos hace dudar de la realidad de lo que vemos. Elementos como el entendimiento del arte barroco, la ilusión óptica, las leyes de la perspectiva empleada en la obra, las luces y las sombras, y sobre todo la gran variedad de materiales empleados en su realización, nos ayudarán a identificar este concepto que nos hace ver lo que en realidad no es, es decir, una obra bidimensional que se ve como tridimensional.
A lo largo del trabajo, se expondrán ejemplos de los diferentes tipos de trampantojos que existen en Toledo, tanto en sus calles como en la catedral e iglesias, que mostraran los numerosos elementos que caracterizan a esta técnica.
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