Resumen:
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[EN] The competition consisted in designing a quay for the
disembarkation of local passengers and a building housing a
kiosk and shaded waiting area on top of it. This was a
splendid opportunity for exploring the two ...[+]
[EN] The competition consisted in designing a quay for the
disembarkation of local passengers and a building housing a
kiosk and shaded waiting area on top of it. This was a
splendid opportunity for exploring the two extremes of
construction most closely linked to the sea: the building of a
dike and platform using civil engineering techniques in
addition to a small building made with the quality of
materials, fit and precision characteristic of the best naval
architecture. Construction of the quay started with large
blocks of concrete and stone, earth moving and underwater
anchoring. It then continue above water, as if it were a boat in
dry dock, with wood and metal, assembling, fitting together,
tightening screws...
It was proposed to design and asymmetric quay that would
look in a specific direction so that the boats would not
obstruct the views from the building. The height of the
building was kept to a minimun seeking the predominant
horizontality of any view of a port. The building resolutely
raises its own verticality competing masts of the sailboats
lining the dock to greet those who arrive at the citty,
The building is intend ed to have an ambiguous relationship
with the sea. The metal balcony, lack of handrails, lightness,
lack of definition between inside and outside and between the
sea and land all contribute to creating such a relationship.
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[ES] El concurso consistía en el diseño de un muelle para el desembarque de viajeros de cercanías y, sobre él, una edificación que albergase un quiosco y sombra de espera. Una oportunidad espléndida para explorar los dos ...[+]
[ES] El concurso consistía en el diseño de un muelle para el desembarque de viajeros de cercanías y, sobre él, una edificación que albergase un quiosco y sombra de espera. Una oportunidad espléndida para explorar los dos extremos de la construcción más ligada a la mar: la ejecución del dique y su plataforma con técnicas de ingeniería civil y la de una pequeña construcción realizada con la calidad material,
el ajuste y la precisión propias de la mejor arquitectura naval. Se construye primero con grandes masas de hormigón y piedra, con movimientos de tierras, con fondeos submarinos. Se construye después en seco, como si de un barco se tratara, con madera y metal, ensamblando, encajando, atornillando...
Se propone un muelle asimétrico que mira en una dirección concreta y permite que las embarcaciones no obstruyan con su presencia las vistas desde la edificación. La construcción se eleva lo mínimo posible, en busca de la horizontalidad dominante en cualquier visión portuaria, y eleva a lo alto, decidida, su propia vertical que, en competencia con los palos de vela de los barcos que pueblan la dársena, saluda a quienes llegan a la ciudad.
Se pretende una relación ambigua con el mar. El vuelo metálico, la ausencia de barandillas, la ligereza, la indefinición del exterior-interior, de mar y tierra, la propician.
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