Resumen:
|
[EN] Trombone players begin with the tenor trombone however, some players find quite difficult to hit high notes. Therefore, the teacher advises them to carry on their studies playing bass trombone. This usually happens ...[+]
[EN] Trombone players begin with the tenor trombone however, some players find quite difficult to hit high notes. Therefore, the teacher advises them to carry on their studies playing bass trombone. This usually happens before going to college in order to start the degree with the bass trombone, as it is supposed that the student has more qualities to play bass trombone.
That is to say that nowadays there is not a specific method with exercises to know if the student has more qualities to play bass or tenor trombone, just the simple intuition of the teacher. Due this lack of resources into the trombone teaching, my challenge would be to establish a method with exercises as a tool for the teacher in class. Basically, this will help them to really know if the student has certain qualities to play bass trombone rather than tenor trombone in the future.
I would mainly divide this project in two parts:
a) Master¿s essay or dissertation: in which I would get in touch with all the ¿Conservatorios Profesionales¿ in Valencia, to see the syllabus that they currently use, how they teach trombone and which is the criteria when a teacher advises some student to change from tenor trombone to bass trombone. Moreover, I will send questionnaires to trombone teachers and those who play in professional orchestras in Valencia too, in order to know which are the qualities that they think a student have to have to change from tenor trombone to bass trombone. I will write the questionnaire and it would be like a test.
b) The second part it would be the thesis, in which I would try to establish a method with exercises to evaluate the abilities of the student to play bass trombone.
[-]
[ES] Todos los alumnos de trombón empiezan con el trombón tenor, sin embargo algunos de ellos tienen ciertas limitaciones en cuanto al registro agudo se refiere. Así que se les reorienta y aconseja seguir con el trombón ...[+]
[ES] Todos los alumnos de trombón empiezan con el trombón tenor, sin embargo algunos de ellos tienen ciertas limitaciones en cuanto al registro agudo se refiere. Así que se les reorienta y aconseja seguir con el trombón bajo. Esto suele suceder al final de las enseñanzas profesionales, para así empezar las enseñanzas superiores con el trombón bajo, para el que se presupone tiene más condiciones.
No hay ningún tipo de método para poder descubrir o afirmar que un estudiante tiene más dotes para un instrumento que para otro. Así pues, mi reto sería establecer un sistema de evaluación de aptitudes para el trombón bajo, ya que a día de hoy es el profesor el que lo decide según su criterio, basándose prácticamente en su intuición y de este modo poder establecer unos ejercicios y un método para saber realmente para que instrumento tiene más cualidades el alumno/a.
En un principio dividiría el tema en dos:
a) En la tesina me pondría en contacto con todos los conservatorios profesionales de la Comunidad Valenciana para así ver sus programaciones de trombón, como enseñan trombón y cual es el criterio que se utiliza actualmente para determinar las aptitudes de un estudiante para tocar el trombón bajo. Enviaría una encuesta a profesores de trombón y profesionales para saber cuáles son las aptitudes que creen ellos que debe tener un estudiante ante el trombón bajo. La encuesta será redactada por mí y contendría respuestas tipo test.
b) La segunda parte, se ocuparía de la Tesis doctoral, en donde intentaría establecer un sistema de evaluación de aptitudes para tocar el trombón bajo.
[-]
|