- -

Web 5.0: the future of emotional competences in higher education

RiuNet: Repositorio Institucional de la Universidad Politécnica de Valencia

Compartir/Enviar a

Citas

Estadísticas

  • Estadisticas de Uso

Web 5.0: the future of emotional competences in higher education

Mostrar el registro completo del ítem

Benito Osorio, D.; Peris-Ortiz, M.; Rueda Armengot, C.; Colino, A. (2013). Web 5.0: the future of emotional competences in higher education. Global Business Perspectives. 1(3):274-287. doi:10.1007/s40196-013-0016-5

Por favor, use este identificador para citar o enlazar este ítem: http://hdl.handle.net/10251/67441

Ficheros en el ítem

Metadatos del ítem

Título: Web 5.0: the future of emotional competences in higher education
Autor: Benito Osorio, Diana Peris-Ortiz, Marta Rueda Armengot, Carlos Colino, Alberto
Entidad UPV: Universitat Politècnica de València. Departamento de Organización de Empresas - Departament d'Organització d'Empreses
Fecha difusión:
Resumen:
Achieving a balance between the development of information and communication technologies (ICT) development and teaching competences has become essential. The rapid evolution of the Web has presented universities with the ...[+]
Palabras clave: Web 5.0 , Emotional teaching competences , European Higher Education Area (EHEA) , Information and communication technologies (ICT) , Teaching–learning processes
Derechos de uso: Cerrado
Fuente:
Global Business Perspectives. (issn: 2194-0061 )
DOI: 10.1007/s40196-013-0016-5
Versión del editor: https://doi.org/10.1007/s40196-013-0016-5
Tipo: Artículo

References

Akyeampong, K. (2009). Las tecnologías multimedia y reforma educativa en África: El caso de Ghana (Multimedia technologies and educational reform in Africa: The case of Ghana). Comunicar, 32, 109–118.

Beltrán, J. A. & Vega, M. (2003). La construcción del conocimiento en el aula inteligente: Un enfoque compresivo, estratégico y disposicional, (Knowledge construction in the intelligent classroom: A comprehensive, strategic and dispositional approach. In F. Segovia (Ed.), El aula inteligente. Nuevas perspectivas (The intelligent classroom. New perspectives) (pp. 38–73). Madrid: Espasa.

Berners-Lee, T. J., Cailliau, R., & Groff, J.-F. (1992). The World-Wide Web. Electronic Networking, 2(1), 52–58. [+]
Akyeampong, K. (2009). Las tecnologías multimedia y reforma educativa en África: El caso de Ghana (Multimedia technologies and educational reform in Africa: The case of Ghana). Comunicar, 32, 109–118.

Beltrán, J. A. & Vega, M. (2003). La construcción del conocimiento en el aula inteligente: Un enfoque compresivo, estratégico y disposicional, (Knowledge construction in the intelligent classroom: A comprehensive, strategic and dispositional approach. In F. Segovia (Ed.), El aula inteligente. Nuevas perspectivas (The intelligent classroom. New perspectives) (pp. 38–73). Madrid: Espasa.

Berners-Lee, T. J., Cailliau, R., & Groff, J.-F. (1992). The World-Wide Web. Electronic Networking, 2(1), 52–58.

Bisquerra, R. (2002). La educación emocional: Estrategias para el desarrollo de competencias emocionales (Emotional education: Strategies for developing emotional competences). Letras de Deusto, 32, 45–73.

Bisquerra, R., & Pérez, N. (2007). Las competencias emocionales (Emotional Competences). Educación XXI, 10, 61–82.

Boyatzis, R. E. (1999). Self-directed change and learning as a necessary metacompetency for success and effectiveness in the 21st century. In R. Sims & J. G. Veres (Eds.), Keys to employee success in the coming decades (pp. 15–32). Westport: Greenwood.

Boyatzis, R., Goleman, D., & Rhee, K. (2000). Clustering competence in emotional intelligence. Insights from the emotional competence inventory (ECI). In R. Bar-On & J. D. A. Parker (Eds.), Handbook of emotional intelligence (pp. 343–367). San Francisco: Jossey-Bass.

Bozul, Z., & Canto, P. J. (2009). El profesorado universitario en la sociedad del conocimiento: Competencias profesionales docentes (University teachers in the knowledge society: Professional teaching skills). Revista de Formación e Innovación Educativa Universitaria, 2(2), 87–97.

Buchanan, T. (2000). The efficacy of a World Wide Web mediated formative assessment. Journal of Computer Assisted Learning, 16, 193–200.

Cabero, J., Llorente, C., & Román, P. (2007). La tecnología cambió los escenarios: El efecto Pigmalión se hizo realidad (Technology changed scenarios: The Pygmalion effect became real). Comunicar, 28, 167–175.

Castro, C. (2003). El e-learning o formación on-line ha permitido concebir un nuevo sistema de formación en el que el protagonista es el alumno (E-learning or online education has provided a new pupil-centered training system). Educación, Formación y Trabajo, 69, 55–69.

Cornwell, B., & Lundgren, D. C. (2001). Love on the internet: Involvement and misrepresentation in romantic relationships in cyberspace vs realspace. Computers in Human Behavior, 17, 197–211.

Davies, P. (2003). Closing the communications loop on the computerised peer assessment of essays. ALT-F, 11(1), 41–54.

Dermo, J. (2009). e-Assessment and the student learning experience: A survey of student perceptions of e-assessment. British Journal of Educational Technology, 40(2), 203–214.

Etchevers, N. (2005). ¿Dónde están las emociones en el Ciberespacio? Análisis de la situación actual (Where are emotions in cyberspace? Analysis of the current situation). TEXTOS Magazine from CiberSociedad, 5. Variety of topics available in http://www.cibersociedad.net .

Goleman, D. (1995). Emotional intelligence (Trad. Cast. Kairós). Nueva York: Bantam Books.

Hendlund, J., & Sternberg, R. J. (2000). Too many intelligences? Integrating social, emotional and practical intelligence. In R. Bar-On & J. D. A. Parker (Eds.), The handbook of emotional intelligence (pp. 136–168). San Francisco: Jorsey-Bass.

Hinojo, F. J. (2006). Leadership and superior education educative space. The International Journal of Learning, 12, 147–154.

Hinojo, F. J., Aznar, I., & Cáceres, M. P. (2009). Percepciones del alumnado sobre el blended learning en la universidad (Student perceptions of blended learning at university). Comunicar, 33, 165–174.

Hué García, C. (2007). Una experiencia de formación en competencias emocionales del profesorado universitario (An experience of emotional competence training for university teaching staff). En Innovación docente, tecnologías de la información y la comunicación e investigación educativa. Caminando hacia Europa. Zaragoza: Universidad de Zaragoza.

Kambil, A. (2008). What is your Web 5.0 strategy? Journal of Business Strategy, 29(6), 56–58.

Lee, S. E., & Woods, K. J. (2010). Using contemporary topics and Internet resources to stimulate student-centred learning. Australasian Journal of Educational Technology, 26(6), 775–790.

Lin, S. S. J., Liu, E. Z. F., & Yuan, S. M. (2001). Web-based peer assessment: Feedback for students with various thinking styles. Journal of Computer Assisted Learning, 17, 420–432.

Longworth, N. (2003). El aprendizaje a lo largo de toda la vida (Lifelong learning). Barcelona: Paidós.

Mayer, J., Caruso, D. R., & Salovey, P. (2000). Selecting a measure of emotional intelligence: The case of ability scales. In R. Bar-On & J. Parkes (Eds.), The handbook of emotional intelligence: Theory, development, assessment, and application at home, school, and in the workplace (pp. 320–342). San Francisco: Jossey-Bass/Pfeiffer.

Ministry of Education of Chile. (2006). Estándares en tecnología de la información y la comunicación para la formación inicial docente (Standards in information and communication technology for initial teacher training). Government of Chile, Ministry of Education. ( www.oei.es/tic/Estandares.pdf ).

Núñez, L. (2008). Pedagogía emocional: Una experiencia de formación en competencias emocionales en el contexto universitario (Emotional pedagogy: An experience of emotional competence training in the university). Cuestiones Pedagógicas, (18), 65–80.

O’Reilly, T. (2005). What is Web 2.0—Design patterns and business models for the next generation of software. Available in: http://www.oreillynet.com/pub/a/oreilly/tim/news/2005/09/30/what-is-web-20.html .

Pérez, N., & Castejón, J. L. (2006). Relaciones entre la inteligencia emocional y el cociente intelectual con el rendimiento académico en estudiantes universitarios (Relations between emotional intelligence, intellectual coefficient and university students’ academic performance). Revista Electrónica de Motivación y Emoción, IX(22), 1–15.

Pérez, N., & Ribera, A. (2009). Las competencias emocionales en los procesos de inserción laboral (Emotional competence in employment insertion processes). REOP, 20(3), 251–256.

Proyecto Tunning. (2003). The tuning educational structures in Europe project. Final report. Bilbao, Spain: Universidad de Deusto.

Salovey, P., & Mayer, J. D. (1990). Emotional intelligence. Imagination, Cognition, and Personality, 9, 185–211.

Salovey, P., & Sluyter, D. (1997). Emotional development and emotional intelligence: Implications for educators. New York: Basic Books.

Shapiro, L. (1997). La inteligencia emocional en los libros (Emotional intelligence in books). Buenos Aires: Vergara.

Shih, R. C. (2010). Blended learning using video-based blogs: Public speaking for English as second language students. Australasian Journal of Educational Technology, 26(6), 883–897.

Shih, R. C. (2011). Can Web 2.0 technology assist college students in learning English writing? Integrating Facebook and peer assessment with blended learning. Australasian Journal of Educational Technology, 27(5), 829–845.

Wang, L. (2010). Implementing and promoting blended learning in higher education and institutions: Comparing different approaches. In E. M. W. Ng (Ed.), Comparative blended learning practices and environments (pp. 70–87). Hershey, PA: Information Science Reference.

Yániz, C., & Villardón, L. (2006). Planificar desde competencias para promover el aprendizaje. El reto de la sociedad del conocimiento para el profesorado universitario (Planning from the competence perspective to promote learning. Challenge of the knowledge society for university teachers) Bilbao, España: Deusto University.

Yiu, C. L., & Ng, E. M. W. (2011). Using wikis to develop student teachers’ learning, teaching, and assessment capabilities. The Internet and Higher Education, 14(1), 15–26.

Zaccagnini, J. L. (2004). ¿Qué es inteligencia emocional? (What is emotional intelligence?). Madrid: Editorial Biblioteca Nueva.

Zeldman, J. (2006). Web 3.0. A list apart, n° 210. Available in: http://www.alistapart.com/articles/web3point0 .

[-]

recommendations

 

Este ítem aparece en la(s) siguiente(s) colección(ones)

Mostrar el registro completo del ítem