Resumen:
|
[EN] The present Master Thesis, of Master's degree in conservation and restoration of cultural heritage of the Universitat Politècnica de València is based on the study of different adhesives and synthetic fabrics usedfor ...[+]
[EN] The present Master Thesis, of Master's degree in conservation and restoration of cultural heritage of the Universitat Politècnica de València is based on the study of different adhesives and synthetic fabrics usedfor the extraction of non-original strata, using the strappo technique. The maingoal of this project is the conservation of the mural paintings existing in the Church of San Miguel Arcangel of Ambel, which belongs to the Diocese of Tarazona, bythe elimination of this deterioration factor which is so detrimental to this artistic kind of works. This work was divided into five stages of research. The first one focuses on the historiography of the original environment in which turns this work, the Church of San Miguel Arcangel. The second chapter is based on the technical study of the work, establishing the characteristics of strata. The third phase is based on the various structural problems of the building and its cause. The fourth chapter is based on a review of the literature about the strip of mural paintings. Finally, we develop a methodological study of the empirical tests of the project, thus setting outa discussion of the results obtained.
[-]
[ES] El presente Trabajo Final de Máster, del Máster Universitario en Conservación y Restauración de Bienes Culturales de la Universitat Politècnica de València se basa en el estudio de diversos adhesivos y tejidos sintéticos ...[+]
[ES] El presente Trabajo Final de Máster, del Máster Universitario en Conservación y Restauración de Bienes Culturales de la Universitat Politècnica de València se basa en el estudio de diversos adhesivos y tejidos sintéticos empleados para la extracción de estratos no originales, mediante la técnica de strappo. El fin último de este proyecto es la conservación del conjunto pictórico de la Iglesia de San Miguel Arcángel de Ambel perteneciente a la diócesis de Tarazona, a través de la eliminación de este factor de deterioro tan perjudicial para esta tipología artística. Este trabajo se fracciona en cinco etapas de investigación. La primera se centra en la historiografía del entorno original en el cual gira este trabajo, la Iglesia de San Miguel Arcángel. El segundo capítulo se basa en el estudio técnico de la obra, determinando las características de los estratos. La tercera fase se fundamenta en el análisis de los diversos problemas estructurales del inmueble y de su causalidad. El cuarto capítulo se basa en una revisión bibliográfica de los sistemas de extracción. Por último se desarrolla el estudio metodológico de los ensayos empíricos del proyecto, planteando así una discusión sobre los resultados obtenidos.
[-]
|