Resumen:
|
[EN] During courses 2012-2013 and 2013-
2014, a team of university teachers began
the process of technology introduction
in the university music classroom.
The purpose of this team has been to
integrate current ...[+]
[EN] During courses 2012-2013 and 2013-
2014, a team of university teachers began
the process of technology introduction
in the university music classroom.
The purpose of this team has been to
integrate current technology resources,
through the application of new active
models of teaching and learning in the
classroom every day. This enables the
improvement of the university education
process itself, as well as its application to
other educative levels where students
will work as teachers in the future.
Framed in initial teacher education, this
innovative experience seeks to analyse
the didactic possibilities for music
education that technology offers, using
the Internet, various tools, software and
applications that support the university
musical learning and serve as educational
model for these students and future
teachers in an educational and reflective
way. The innovation project developed
is briefly described and the different
software and applications are explained
with an indication of their educational
potential. Collaborative action research
and qualitative analysis have been the
main methodologies that have been
used throughout the process. After
analysing the experience, the benefits
and difficulties of their integration in
the classroom have been explained. The
interest of this study lies in serving as a
guide for other future experiences and
in benefiting music education of the 21st
Century.
[-]
[ES] Durante los cursos 2012-2013 y 2013-2014 se ha pretendido asentar las bases de un trabajo en equipo de profesorado universitario sobre la introducción tecnológica en el aula de música universitaria. La finalidad de ...[+]
[ES] Durante los cursos 2012-2013 y 2013-2014 se ha pretendido asentar las bases de un trabajo en equipo de profesorado universitario sobre la introducción tecnológica en el aula de música universitaria. La finalidad de este equipo ha sido integrar los recursos tecnológicos actuales, mediante la aplicación de nuevos modelos activos de enseñanza-aprendizaje, en el día a día del aula, que permitan la mejora del propio proceso educativo universitario así como su aplicación a otros niveles de enseñanza en los que en un futuro el estudiante ejercerá en calidad de docente. Se presenta una experiencia innovadora enmarcada en la formación inicial del profesorado que busca analizar las posibilidades didácticas para la enseñanza musical que ofrece la tecnología, utilizando de manera educativa y reflexiva Internet, variadas herramientas, programas y aplicaciones que sirvan de apoyo a la enseñanza musical universitaria a la vez que modelo educativo para dichos estudiantes, futuros docentes. Se describe brevemente el proyecto de innovación desarrollado y se explicitan los diferentes programas y aplicaciones utilizados con la indicación de su potencial educativo. La investigación acción colaborativa y el análisis cualitativo han sido las metodologías principales que se han empleado en todo el proceso. Después del análisis de la experiencia realizada se concretan los beneficios y las dificultades encontradas en su integración en el aula, con el fin de que pueda servir de guía para otras experiencias futuras y en beneficio de la educación musical del siglo XXI.
[-]
|