Resumen:
|
[EN] Land transport infrastructures are one of the greatest goods of current world, which supposes an adequate conservation management. Specifically, maintenance works are especially important when countries reach higher ...[+]
[EN] Land transport infrastructures are one of the greatest goods of current world, which supposes an adequate conservation management. Specifically, maintenance works are especially important when countries reach higher levels of development what means that their transport networks tend to stabilize, reducing the need for investment in new projects. That is how appears the need to implement management systems that enable effective use of funds for the conservation of road infrastructure, getting the higher benefit from each monetary unit used in conservation.
Therefore, it is from the 70s when some systems Pavements Management (SGP) are developed. Most of them were designed for application to intercity pavements. However, significant differences between these and urban pavements, required the development of specific tools for this management.
United States of America (US), Canada and Australia are the countries with a stronger maintenance management in urban pavements tradition. Nevertheless, last years and due to the need to improve the efficiency of public administrations, has emerged the tendency to implement these models globally.
These systems are very different depending on the country and the models used in its development. For example, most African countries use models based on the HDM-4, a system developed by the World Bank. However, other continents like America use their own indices (PCI and PQI) with impairment and management models associated. Australia has used similar methodologies. Finally, Asia and Europe have not had a sufficient methodological roots to generate their own models.
This paper develops entirely a management system of pavement maintenance for the city of Valencia. This management system is based on the recommendations of municipal technicians and adapts to the requirements of low cost implementation and maintenance. In addition, technicians also required an intuitive and simple to implement that did not involve a change in the organizational structures of the institution system.
The system uses the evaluation from PCI indicator, which is widespread for evaluating urban US pavements. This indicator allows with a direct observation and without specific training to perform the classification of a pavement. On the other hand, alternatives prioritization is performed by a multi-objective method and includes technical, economic, social, political and environmental criteria.
Finally, we checked if this system was better than a common evaluation and we conclude that this system improves not only the efficiency of the administration but also the citizens who use them. Moreover, the medium-term planning ensures funds and increases private investment by maintenance companies.
[-]
[CA] Les infraestructures de transport terrestre són un dels majors béns del món modern, la qual cosa suposa la necessitat de destinar recursos per al seu manteniment i per a la gestió del mateix. Concretament, els treballs ...[+]
[CA] Les infraestructures de transport terrestre són un dels majors béns del món modern, la qual cosa suposa la necessitat de destinar recursos per al seu manteniment i per a la gestió del mateix. Concretament, els treballs de preservació adquireixen més protagonisme quan les xarxes de transport dels països es desenvolupen i per tant s'estabilitzen, disminuint la necessitat d'inversió en projectes nous. Així sorgeix la necessitat d'implantar sistemes de gestió que permeten una eficaç utilització dels recursos destinats a la conservació de les infraestructures viàries, obtenint així el major benefici possible de cada unitat monetària emprada en la seua conservació.
Per tant, és a partir de la dècada dels 70 quan comencen a dissenyar-se diversos sistemes de gestió de paviments (SGP), estant la majoria d'ells dirigits a la conservació de paviments interurbans.
Estats Units d'Amèrica (EUA), Canadà i Austràlia són els països amb una tradició més arrelada en la gestió del manteniment de paviments urbans. Però, en els últims anys i a causa de la necessitat de millorar l'eficiència de les administracions públiques, ha sorgit la tendència d'implantar aquests models a la resta del món.
Aquests sistemes de gestió són molt diversos en funció del país i dels models utilitzats en el seu desenvolupament. Per exemple, a l'Amèrica utilitzen índexs propis (PCI i PQI) amb models de deteriorament i gestió associats. Austràlia ha utilitzat metodologies similars a les americanes. Finalment Àsia i Europa no han tingut arrelament metodològic suficient per a generar els seus propis models.
En aquest treball es desenvolupa íntegrament pels alumnes un sistema de gestió del manteniment de paviments per a la Ciutat de València. Aquest Sistema de Gestió es basa en les recomanacions dels tècnics municipals com són uns baixos costos d'implantació i manteniment. A més a més, els tècnics també requerien que el sistema fora intuïtiu, senzill d'implantar i que no suposara un canvi significatiu a les actuals estructures organitzatives de la institució.
El sistema desenvolupat utilitza l'avaluació a partir de l'indicador PCI que es troba àmpliament estés als EUA. Aquest indicador, permet, basant-nos en l'observació directa i sense tenir una formació específica, realitzar la classificació del paviment. Per altre costat, la priorització d'alternatives es realitza mitjançant un mètode multiobjectiu e inclou criteris tècnics, econòmics, socials, polítics i ambientals.
Finalment, es quantifica la millora que la implantació del sistema podria suposar en la ciutat de València. Entre les conclusions podem destacar que el sistema és adequat i permet millorar l'eficiència econòmica tant als ciutadans com a les administracions públiques. Per altre costat, el desenvolupament d'una planificació a mig termini permet assegurar els fons disponibles i majors inversions privades per part de les empreses de manteniment.
[-]
[ES] Las infraestructuras de transporte terrestre suponen uno de los mayores bienes del mundo moderno, lo que supone la necesidad de destinar recursos para su mantenimiento i para la gestión del mismo. Concretamente, los ...[+]
[ES] Las infraestructuras de transporte terrestre suponen uno de los mayores bienes del mundo moderno, lo que supone la necesidad de destinar recursos para su mantenimiento i para la gestión del mismo. Concretamente, los trabajos de preservación adquieren más protagonismo cuando las
Redes de transporte de los países se desarrollan y por tanto se estabilizan, disminuyendo la necesidad de inversión en nuevos proyectos. Surge así la necesidad de implantar sistemas de gestión que permitan una utilización eficaz de los fondos destinados a la conservación de las infraestructuras viales, obteniendo el mayor beneficio posible de cada unidad monetaria empleada en su conservación.
Por tanto, es a partir de la década de los 70 cuando empiezan a desarrollarse diversos Sistemas de Gestión de Pavimentos (SGP), estando la mayoría de ellos diseñados para la aplicación a pavimentos interurbanos.
EEUU, Canadá y Australia son los países con una tradición más arraigada en la gestión del mantenimiento de pavimentos urbanos. Pero, en los últimos años y debido a la necesidad de mejorar la eficiencia de las administraciones públicas, ha surgido la tendencia de implantar estos modelos en el resto del mundo.
Estos sistemas son muy diversos en función del país y de los modelos utilizados en su desarrollo. Por ejemplo en américa utilizan sus propios índices con modelos de deterioro y gestión asociados. Australia ha utilizado metodologías similares a las americanas. Finalmente Asía y Europa no han tenido un arraigo metodológico suficiente para generar sus propios modelos.
En este trabajo se desarrolla íntegramente por los alumnos un sistema de gestión del mantenimiento de pavimentos para la ciudad de Valencia. Este sistema de gestión se basa en las recomendaciones de los técnicos municipales y se adapta a los requerimientos de bajos costes en implantación y mantenimiento. Además, los técnicos también requerían un sistema intuitivo y sencillo de implantar que no supusiera un cambio en las estructuras organizativas de la institución.
El sistema utiliza la evaluación a partir del indicador PCI que se encuentra ampliamente extendido para la evaluación de firmes urbanos en EEUU. Este indicador, permite basándonos en la observación directa y sin tener una formación específica, realizar la clasificación de un suelo. Por otro lado, la priorización de alternativas se realizar mediante un método multiobjetivo e incluye criterios técnicos, económicos, sociales, políticos y ambientales.
Finalmente se cuantifica la mejora que la implantación de un sistema de estas características podría suponer sobre la red de la Ciudad de Valencia; concluyendo que el indicador es adecuado y permite mejorar tanto la eficiencia en la aplicación de los fondos como los valores de condición a lo largo de la vida útil.
[-]
|