Resumen:
|
[EN] The present work has as main objective to analyze the methodology of Participatory Video (PV) as a
tool for social participation, voice and aspirations of young people from the canton framework of the
Capability ...[+]
[EN] The present work has as main objective to analyze the methodology of Participatory Video (PV) as a
tool for social participation, voice and aspirations of young people from the canton framework of the
Capability Approach, framed in Society FP7 Project 2012-2015. Understanding the "Capabilities
Approach" is the theoretical basis underlying the paradigm of human development, this approach also
to understand there are two concepts that are key: the capabilities and performances, in which
capacity is the cornerstone of this approach, skills are understood as all "real opportunities
(participation, voice and aspirations)" from which a person has to choose the plan of life that has
reason to be desired. As a method, it starts from the idea that the VP is a tool for individual, group or
community and "that can serve as a tool development for people to see to themselves in relation to
the community and raise awareness about personal needs and community ... has the potential to
achieve personal change, political, cultural and social "(White, 2003). Therefore, the dissertation try to
contribute: 1) Review of the literature of the VP from the Capabilities Approach based on three specific
concepts (participation, voice and aspirations); 2)Provide a theoretical framework in which the
synergies of Capabilities Approach with the VP are clear; 3) From the case study, empirically
operationalize / apply this contribution and see the limitations. Therefore, the theoretical elements that
has been chosen to develop a theoretical framework in which the positioning paradigm, approach and
methodology, through qualitative research techniques and procedures and the difficulties that arise.
Coming up next, they are reviewed the different definitions of VP and certain relationships between the
capabilities of participation, voice, aspirations and the tool from VP with which prepares an integrated
theoretical framework between Participatory Video and the Capability Approach to achieve the
objectives of this research are raised and substantiate the questions. Finally, the case study is
presented and analysis of the results found in relation to the theoretical framework is shown, and it is
made a discussion based on empirical evidence on which it is allowed to glimpse some reflections and
discussions on these results. Consequently, the thesis aspires to demonstrate a theoretical framework
in common between the Capabilities Approach and technique of VP also the strategies of using
participatory video as a tool to channel the aspirations, voices and social participation of young people
in Quart. By last, it presents some conclusions which achieve the objectives of the research will be
evaluated, limitations and final recommendations.
[-]
[ES] El presente trabajo tiene como objetivo principal analizar la metodología del Video Participativo (VP)
como herramienta de participación social, voz y aspiraciones en los jóvenes de Quart Poblet desde el
marco del ...[+]
[ES] El presente trabajo tiene como objetivo principal analizar la metodología del Video Participativo (VP)
como herramienta de participación social, voz y aspiraciones en los jóvenes de Quart Poblet desde el
marco del Enfoque de Capacidades, enmarcado en el Proyecto FP7 SocIEtY 2012-2015. Entendiendo
que el “enfoque de las capacidades” es la base teórica que fundamenta al paradigma del desarrollo
humano, asimismo para comprender este enfoque hay dos conceptos que son claves: las capacidades
y los funcionamientos. Las capacidades es la piedra angular de este enfoque, las capacidades son
entendidas como todas las “oportunidades reales (participación, voz y aspiraciones)” de las que
dispone una persona para elegir el plan de vida que tiene razones para desear. Como metodología, se
parte de la idea que el VP es una herramienta para el desarrollo individual, grupal o comunitario y “que
puede servir como un instrumento para que la gente se vea a sí mismos en relación con la comunidad
y tome conciencia sobre las necesidades personales y de la comunidad... Tiene el potencial de lograr
un cambio personal, político, cultural y social” (White, 2003). Por lo tanto, la tesina tratara de aportar
con: 1) Revisión de la literatura del VP desde el Enfoque de las Capacidades en función de tres
conceptos concretos (participación, voz y aspiraciones); 2) Proporcionar un marco teórico en el que la
sinergias del Enfoque de las Capacidades con el VP sean claras; 3) A partir del estudio de caso,
empíricamente operacionalizar/aplicar dicho aporte y ver las limitaciones del mismo. Por ello, se
expone los elementos teóricos que se ha elegido para elaborar un marco teórico, en el que se
determina el posicionamiento, paradigma, enfoque y metodología, mediante las técnicas de
investigación cualitativa, así como los procedimientos y las dificultades que surgen. A continuación, se
revisan las diferentes definiciones del VP y se plantean ciertas relaciones entre las capacidades de
participación, voz, aspiraciones y la herramienta del VP con el que se elabora un Marco Teórico
integrado entre el Video Participativo y el Enfoque de Capacidades para conseguir los objetivos de la
presente investigación y corroborar las preguntas planteadas. Finalmente, se presenta el estudio de
caso y se muestra análisis de los resultados encontrados en relación al marco teórico, y se elabora una
discusión basada en elementos empíricos en la que se permita vislumbrar ciertas reflexiones y debates
sobre estos resultados. En consecuencia, la tesina aspira a evidenciar un Marco Teórico en común
entre el Enfoque de Capacidades y la técnica del VP, asimismo las estrategias del uso del video
participativo como herramienta para canalizar las aspiraciones, voces y participación social de los
jóvenes de Quart. Por último, se presenta algunas conclusiones donde se evaluará la consecución de
los objetivos de la investigación, limitaciones y recomendaciones finales
[-]
|