Resumen:
|
[EN] Through the discovery of a painting of origin and unknown author, we are presented the
possibility of carrying out the study of the work and the attribution of a possible author. Through
the combination ...[+]
[EN] Through the discovery of a painting of origin and unknown author, we are presented the
possibility of carrying out the study of the work and the attribution of a possible author. Through
the combination of several studies; historical,
technical, scientific and stylistically, we have tried
to establish basic parameters in order to verify the authorship of the work and its conditions.
We are facing a canvas attached to table with the represent
ation of unprecedented
Saint
Jerome penitent,
author unknown until today. In painting evidently it manifests the chiaroscuro
of the second artistic period of the Valencian Renaissance painting of the moment side. With
those obtained basic data types: formal analysis, technical and aesthetic, the tabl
e
is
discovered from the Mannerist school postjuanesc Valencia period. Specifically forms of work
reflects the Alicante painter, Fray Nicolás Borrá
s (
Cocentaina 1530
-
Cotalba 1610).
Especially important has been the revision and bibliographical recession
for an understanding of
the career of the author of the work, emphasizing time spent at the Monastery of Sa
i
n
t
Jerome
of
Cotalba, where he came to run much of its production artistic and iconic special relationship
with the work of this project.
In order t
o support the hypothesis and verify the authorship of the work has been carried out a
detailed
comparative self
-
citation with iconic elements of works by the same author, in addition
to conducting analytical studies of painting through scientific te
sts bas
ed on microspecimens
the woody support , intermediate layer of fabric and paint layers .
Finally, to fully understand the process of making the work of t
his study, it has carried out an
intervention
[-]
[ES] Debido al descubrimiento de una pintura, de origen y autor desconocido, surge un especial interés en el estudio de la obra y la atribución de un posible autor. Gracias a la combinación de varios estudios; histórico, ...[+]
[ES] Debido al descubrimiento de una pintura, de origen y autor desconocido, surge un especial interés en el estudio de la obra y la atribución de un posible autor. Gracias a la combinación de varios estudios; histórico, técnico, científico y estilístico que, con todos los datos obtenidos, se puede llegar a verificar el autor.
Nos encontramos ante un San Jerónimo Penitente inédito y de autor desconocido hasta la actualidad que, tratándose de un óleo sobre tela adherido a tabla, advierte el lado más claroscurista del segundo período artístico de la pintura renacentista valenciana del momento. De esta forma este trabajo ha permitido descubrir una obra inédita de un pintor discípulo del círculo pictórico de Joan de Joanes, el alicantino Fray Nicolás Borrás (1530-1610).
Vital ha sido el estudio exhaustivo de su vida y trayectoria artística, haciendo hincapié en el tiempo que pasó en el Monasterio de San Jerónimo de Cotalba, lugar donde llegó a ejecutar su mayor producción artística y podría tener especial relación con la obra de este proyecto.
Tras estudiar la iconografía cristiana de San Jerónimo y teniendo como referente un modelo religioso y estilístico de Fray Nicolás Borrás, con el fin de apoyar la hipótesis, se ha llevado a cabo la combinación de unos estudios analíticos de la pintura y una minuciosa evaluación comparativa icónica con obras del mismo autor, permitiendo así, finalmente, una correcta intervención y verificación de la autoría de la obra.
[-]
|