Resumen:
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[EN] We investigate how videodance provides all necessary tools and specific qualities works as a
strategy to develop projects of collective memory
recovery a
nd cultural identity.
Previously,
we take ...[+]
[EN] We investigate how videodance provides all necessary tools and specific qualities works as a
strategy to develop projects of collective memory
recovery a
nd cultural identity.
Previously,
we take Reinaldo Laddaga and Michael de Certeau as the main theoretical references to make
a conceptual distinction between the words <<tactic>> and <<strategy>>, and understand how
videodance can be organized in achieving
these particular aims. We review specific cases
where the collective memory about a place or event has been recovered through dance or
videodance.
The development of the theoretical framework provides context of our own artistic
production: the
documentary film
-
videodance VIEJA ERA DE HORCAJO. Lugar de Memoria y
Danza. The frame is trying to justify the used tactics: historical review, ethnographic research,
an analysis of the place,
site
-
s
pecific dance intervention, identifying collective memo
ry based
on the interview as documentary resource and important artistic references support.
Horcajo is a small village of Las Hurdes (Extremadura), where the rural flights and the
population ageing have provoked that some places of heritage interest, a
s well as the cultural
events that were developing there, are gradually declining. One of these spaces is the
threshing floor
, where we try to recover and regenerate its memory through the artistic
intervention.
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[ES] Investigamos cómo
la videodanza
, por sus aspectos
formales y sus cualidades específicas,
sirve de
estrategia
y
ofrece las herramientas necesarias para
el abordaje de proyectos de
recuperación ...[+]
[ES] Investigamos cómo
la videodanza
, por sus aspectos
formales y sus cualidades específicas,
sirve de
estrategia
y
ofrece las herramientas necesarias para
el abordaje de proyectos de
recuperación de la
memoria colectiva y
de
identidad cultural
.
Previamente t
omamos
como
principales referentes teóricos
a
Reinaldo Laddaga y Michael de Certeau,
para
tener
como
punto de partida la
distinción conceptual de los términos <<táctica>> y <<estrategia>>
, y
e
ntender
cómo
la videodanza
pued
e
organizarse en
la
consecución
de estos
objetivos
particulares
.
H
acemos revisión de casos concretos en lo
s
que a través de la da
nza
y la
videodanza se
ha
logrado
mantener o recuperar
la m
emoria
colectiva
en torno a un lugar o
acontecimiento.
El desarrollo del
marco teórico s
irve
de contexto
de nuestra propia
producción artística: la
videodanza
–
documental
VIEJA ERA DE HORCAJO.
Lugar de Memoria y Danza
.
El marco busca
justificar las tácticas empleadas: la revisión histórica, la investigación etnográfica, un análisis
del luga
r, una intervención dancística site
-
s
pecific
, la identificación de memoria colectiva en
base a la entrevista como recurso documental y el apoyo en fuertes referentes artísticos.
Horcajo es una pequeña alquería de las Hurdes (Extremadura), donde el éxodo rural y el
envejecimiento de la población
han provocado que algunos lugares de interés patrimonial, así
como las manifestaciones culturale
s que allí se desarrollaban,
entren
en declive. Uno de estos
espacios es la era, donde pretendemos recuperar y regenerar su memoria a través de la
intervención
artística.
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