Resumen:
|
[EN] This work is dedicated to the study of audiovisual design in the title sequence. Based
on the characterization of its history in film and television development, analysis of
the concept and technique of this particular ...[+]
[EN] This work is dedicated to the study of audiovisual design in the title sequence. Based
on the characterization of its history in film and television development, analysis of
the concept and technique of this particular form of creative expression is performed.
This project is also proposed, to investigate the renewed presence of the credits in
some recent digital festivals, especially the OFFF Festival, which has contributed to
creative experimentation of the title sequence in a new communicative context where
Internet serves to creative and collaborative platform for young contemporary
artists. The creators that currently are active in advertising and television are present
in the history of audiovisual design as legitimate heirs of authors like Saul Bass,
Maurice Binder, Pablo Ferro and Kyle Cooper. This paper has two main objectives.
The first is the realization of an exhibition project titled Opening Credits, showing a
selection of authors and most representative works of audiovisual design applied to
the title sequence. Second, the creation of an unpublished audiovisual piece titled
With Titles whose functionality aims to give visibility to the aforementioned exposure.
For this aesthetic, narrative and technological aspects are taken into account, with
particular attention to experimenting with typography, motion graphics technique and
digital processing of video and photography.
[-]
[ES] El presente trabajo está dedicado al estudio del diseño audiovisual en los títulos de
crédito. Partiendo de la caracterización de su evolución histórica en el cine y en la
televisión, se realiza el análisis del ...[+]
[ES] El presente trabajo está dedicado al estudio del diseño audiovisual en los títulos de
crédito. Partiendo de la caracterización de su evolución histórica en el cine y en la
televisión, se realiza el análisis del concepto y la técnica de esta particular forma
de expresión creativa. Este proyecto se propone también, indagar sobre la presencia
renovada de los títulos de crédito en determinados festivales digitales recientes,
en especial el Festival OFFF, que ha contribuido a la experimentación creativa de
los títulos de crédito en un nuevo contexto comunicativo, donde internet sirve de
plataforma creativa y colaborativa para los jóvenes creadores contemporáneos.
Los creadores que en la actualidad desarrollan su actividad en publicidad y en
televisión constituyen el presente de la historia del diseño audiovisual como
herederos legítimos de autores como Saul Bass, Maurice Binder, Pablo Ferro y Kyle
Cooper. El presente trabajo tiene dos objetivos fundamentales. El primero consiste
en la realización de un proyecto expositivo titulado Opening Credits que muestra
una selección de los autores y obras más representativos del diseño audiovisual
aplicado a los títulos de crédito. En segundo lugar, la realización de una pieza
audiovisual inédita titulada With Titles cuya proposito consiste en dar visibilidad a la
mencionada exposición. Para ello se tendrán en cuenta aspectos estéticos, narrativos
y tecnológicos, prestando especial atención a la experimentación con la tipografía, la
técnica de motion graphics y el tratamiento digital del video y la fotografía.
[-]
|