Resumen:
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[EN] Bodies installations. An artistic approach to the relation power-subject-body,
the analysis
of the working paper first examines the problem of the subject, articulated by multiple
power relations. To this end, ...[+]
[EN] Bodies installations. An artistic approach to the relation power-subject-body,
the analysis
of the working paper first examines the problem of the subject, articulated by multiple
power relations. To this end, the attention focuses in the different structures, techniques
and technologies of the power from disciplinary societies to societies of control, towards
the current-neoliberal society. The paper discusses how these relationships influence
the socio-cultural construction of bodies and subjectivities. Subsequently, under review
since the sixties the paper studies series of creative practices, where the body is used
as a support and an active medium for the representation of the triad: power-subject-
body. The analysed references artists, which attention focused on the idea of the body
as an object that transpierce those power relations, and the body as resistance to them.
Finally, the development of series - "objects / bodies installations" demonstrate the body
couple, entering into an intimate interaction with himself, using this same body as a
crosscutting and mediator between subject, body and power. The final creative product
transforms into metaphors of the power
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[ES] El proyecto
Instalaciones corporales. Una aproximación artística a la relación poder-
sujeto-cuerpo
, examina en primer lugar, el problema del sujeto articulado por múltiples
relaciones de poder. Para ello, ...[+]
[ES] El proyecto
Instalaciones corporales. Una aproximación artística a la relación poder-
sujeto-cuerpo
, examina en primer lugar, el problema del sujeto articulado por múltiples
relaciones de poder. Para ello, se centra la atención en diferentes estructuras, técnicas
y tecnologías de poder, desde las sociedades disciplinarias, pasando por las sociedades
de control, hasta la sociedad actual-neoliberal. Se indaga cómo influyen tales relaciones
en la construcción sociocultural de los cuerpos y las subjetividades. Posteriormente,
se examina una serie de prácticas creativas, desde los años sesenta, donde el cuerpo
se utiliza como un soporte y un medio activo para la representación de la tríada de
poder-sujeto-cuerpo. Se analizan a aquellos artistas que enfocan su atención en la
idea del cuerpo como objeto por el cual trascurren las relaciones de poder, y el cuerpo
como resistencia a las mismas. Finalmente, se demuestra el desarrollo de una serie de
“objetos/instalaciones corporales” hechos para que se acoplen al cuerpo, entrando en
una interacción íntima con él, utilizándolo como eje transversal y mediador entre el
sujeto, el cuerpo y el poder. Objetos convertidos en metáforas del poder.
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