Resumen:
|
[EN] I expose in this memory my Final degree project with practical nature. The project
consists in the formation of new objects or scultures with the rests of broken
silverware or waste,
in this ...[+]
[EN] I expose in this memory my Final degree project with practical nature. The project
consists in the formation of new objects or scultures with the rests of broken
silverware or waste,
in this case we will focus on obsolete ceramic plates as the
main material for our artwork. Therefore, during the project, we will research and
develop the concepts of construction and deconstruction. As an introduction we
are going to talk about a Japanes
e art called Kintsugi, which has been one of the
main references during the project, the philosophy of this art and the captivating
beauty of its artworks.
This Project follows the idea of giving a second life to products that are already
obsolete or produ
cts that cannot be useful anymore. In order to take something
broken or old and make it obtains another value, another structure, another
opportunity to be beauty again.
We will play with chance and broken pieces as if it was a puzzle, trying to assemble
t
hem giving a new plastic sense.
In order to develop this project, it was necessary to explain the importance of the
pottery in our lifes, as well as the history of this material. And also it was necessary
a research about the tendencies of recycling object
s to give them other uses, like
the Upcycling. It is also essential to speak about the importance of the Trencadis,
which has been a big influence in this artwork. For all this research it has been
necessary to check all the bibliography presented in the e
nd of the document, in
order to support the treated topics.
Finally, I must say that the given name to my project “Degustación emplatada” is a
reference to the way I serve my scultures on flat surfaces asking the viewers to
taste them visually.
[-]
[En esta memoria expongo mi
trabajo
final de grado de carácter práctico. El
proyecto consiste en la producción de esculturas con los restos de
vajillas
cotidianas rotas o de desecho.
E
n ...[+]
[En esta memoria expongo mi
trabajo
final de grado de carácter práctico. El
proyecto consiste en la producción de esculturas con los restos de
vajillas
cotidianas rotas o de desecho.
E
n este caso nos decantaremos por la utilización de
platos de
cerámica en desuso como material principal de las obras. Por lo tanto
investigaremos y desarrollaremos en
la memoria
los conceptos de construcción y
deconstrucción.
Como precedente explicaremos el
arte japonés llamado Kintsugi,
el cual ha sido un
o
de los p
rincipales referentes para el desarrollo
de la idea
, el
pensamiento de este arte y la belleza cautivadora de sus obras.
Esta producción
se rige por la idea
de
dar una segunda vida a productos que se
han quedado obsoletos o que ya no
ofrecen
su función habi
tual
. Revalorizar lo
viejo y en desuso con el fin de que
obtenga otro valor, otra estructura, otra
oportunidad de ser algo bello.
Jugaremos con el azar, con las piezas rotas a modo de puzle o rompecabezas
intentado ensamblarlas
con un sentido
plástico
.
Para desarrollar este proyecto ha sido necesario explicar la importancia
de la
cerámica en nuestras vidas
y brevemente la hist
oria de dicho
material utilizado en
estas esculturas
. I
nvestiga
remos
sobre las tendencias que hablan de reciclar
objetos dándole o
tras
utilidades como es el caso del Upcycling. También cabe
nombrar el Trencadís, el cual ha sido muy influyente en la obra. Para todo esto ha
sido necesaria la continua consulta a la bibliografía para respaldar todos los temas
tratados.
Por ultimo cabe d
ecir que la elección del título “Degustación Emplatada” hace
referencia a que mis esculturas van apoyadas en formas aplanadas como si fueran
servidas en platos para ser degustadas visualmente por el espectador.
[-]
|