- -

Teatro cinema: espacio animado, narración gráfica y puesta en escena de la obra historia de amor

RiuNet: Institutional repository of the Polithecnic University of Valencia

Share/Send to

Cited by

Statistics

Teatro cinema: espacio animado, narración gráfica y puesta en escena de la obra historia de amor

Show simple item record

Files in this item

dc.contributor.author Conde Aldana, Juan Alberto es_ES
dc.contributor.author Cristancho Hernández, Juan Manuel es_ES
dc.date.accessioned 2017-04-19T10:41:32Z
dc.date.available 2017-04-19T10:41:32Z
dc.date.issued 2017-03-01
dc.identifier.issn 2173-6049
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/10251/79804
dc.description.abstract [EN] The use of film and video projections in thea-trical staging and scenography is a common strategy in contemporary theatre. Animation is also part of the possibilities offered by audiovi-sual language to dramatic performance. In this context, the Chilean company Teatro Cinema has pioneered the transformation of dramatic space through the use of digital technologies. By offering spatial compositions that bring to-gether drama and cinema languages in original ways, Teatro Cinema goes beyond the basics bi-dimensional projections to a brand new tridi-mensional spatiality. In this paper we propose a review of the play Historia de amor (Love Story), in which this company achieves this transfor-mation in the most effective way, by also intro-ducing expressive strategies from graphic narra-tives, in a sort of animated graphic novel with live action performers, which expands the theatrical experience, but also inaugurates for the anima-tion a new space of contact with its public, in the field of the living arts es_ES
dc.description.abstract [ES] La utilización de proyecciones de cine y video en la puesta en escena dramática es ya un recurso común en el teatro contemporáneo, y la animación también forma parte de las posibilidades que ofrecen los lenguajes audiovisuales a la representación dramática. En este contexto, la compañía chilena Teatro Cinema ha sido pionera en la transformación del espacio dramático a partir de las nuevas tecnologías, ofreciendo composiciones espaciales híbridas que acercan el lenguaje teatral y el cinematográfico de formas inéditas. En este artículo proponemos un comentario de Historia de Amor, la obra de esta compañía que, además de lograr esta hibridación de la manera más eficaz, introduce también las estrategias expresivas del cómic, ofreciendo una especie de novela gráfica animada con actores en vivo, que expande la experiencia teatral, pero también inaugura para la animación un nuevo espacio de contacto con su público, en el ámbito de las artes vivas. es_ES
dc.language Español es_ES
dc.publisher Universitat Politècnica de València
dc.relation.ispartof Con A de Animación
dc.rights Reconocimiento - No comercial - Sin obra derivada (by-nc-nd) es_ES
dc.subject Animación expandida es_ES
dc.subject Teatro visual es_ES
dc.subject Puesta en escena es_ES
dc.subject Narración gráfica es_ES
dc.subject Espacio animado es_ES
dc.title Teatro cinema: espacio animado, narración gráfica y puesta en escena de la obra historia de amor es_ES
dc.type Artículo es_ES
dc.date.updated 2017-04-19T09:10:15Z
dc.identifier.doi 10.4995/caa.2017.7302
dc.rights.accessRights Abierto es_ES
dc.description.bibliographicCitation Conde Aldana, JA.; Cristancho Hernández, JM. (2017). Teatro cinema: espacio animado, narración gráfica y puesta en escena de la obra historia de amor. Con A de Animación. (7):126-143. https://doi.org/10.4995/caa.2017.7302 es_ES
dc.description.accrualMethod SWORD es_ES
dc.relation.publisherversion https://doi.org/10.4995/caa.2017.7302 es_ES
dc.description.upvformatpinicio 126 es_ES
dc.description.upvformatpfin 143 es_ES
dc.type.version info:eu-repo/semantics/publishedVersion es_ES
dc.description.issue 7
dc.identifier.eissn 2173-3511
dc.subject.asignatura Vídeo experimental y motion graphics 13123 / L - Grado en bellas artes 144 es_ES


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record