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dc.contributor.author | Roca Vicent, Manuel | es_ES |
dc.contributor.author | Gumbau Gil, María Ángeles | es_ES |
dc.contributor.author | Sanchis Campreciós, Irene | es_ES |
dc.date.accessioned | 2017-04-20T09:30:01Z | |
dc.date.available | 2017-04-20T09:30:01Z | |
dc.date.issued | 2017-01-31 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10251/79846 | |
dc.description.abstract | [EN] he study of the movement of the rocket has been used for decades to encourage students in the study ofphysics. This system has an undeniable interest to introduce concepts such as properties of gases, laws ofNewton, exchange between di erent types of energy and its conservation or uid mechanics. Our workshas been to build and launch these rockets in di erent educational levels and in each of these ones haveintroduced the part of Physics more suited to the knowledge of our students. The aim of the learningexperience is to launch the rocket as far as possible and learn to predict the travelled distance, usingNewton's laws and uid mechanics. After experimentation we demonstrated to be able to control theparameters that improve the performance of our rocket, such as the ll factor, the volume and mass of theempty bottle, liquid density, launch angle, pressure prior air release. In addition, it is a fun experiencecan be attached to all levels of education in primary and high school | es_ES |
dc.description.abstract | [ES] El estudio del movimiento de los cohetes se ha hecho servir durante décadas para estimular a los alumnos en el estudio de la Física. Este sistema presenta un indudable interés para introducir conceptos como: propiedades de los gases, leyes de Newton, intercambio entre diferentes tipos de energía y su conservación o mecánica de fluidos. Nuestro trabajo ha consistido en construir y lanzar estos cohetes en diferentes niveles educativos y en cada uno de estos hemos introducido la parte de la Física que más se adecuaba a los conocimientos de los alumnos. El objetivo de la experiencia didáctica es lanzar el cohete lo más lejos posible y prever la distancia que recorrerá, mediante la utilización de las leyes de Newton y la mecánica de fluidos. Tras la experimentación demostramos ser capaces de controlar los parámetros que mejoran el funcionamiento de nuestro cohete, tales como el factor de llenado, el volumen y la masa de la botella vacía, densidad del líquido, ángulo de lanzamiento, la presión de aire previa al lanzamiento. Además, es una experiencia divertida que se puede acoplar a todos los niveles educativos en primaria, secundaria y bachillerato. | es_ES |
dc.language | Español | es_ES |
dc.publisher | Universitat Politècnica de València | |
dc.relation.ispartof | Modelling in Science Education and Learning | |
dc.rights | Reconocimiento - No comercial (by-nc) | es_ES |
dc.subject | Cohetes de agua | es_ES |
dc.subject | Leyes de Newton | es_ES |
dc.subject | Simulador | es_ES |
dc.subject | Mecánica de fluidos | es_ES |
dc.subject | Water rockets | es_ES |
dc.subject | Newton's laws | es_ES |
dc.subject | Simulator | es_ES |
dc.subject | Fluid mechanics | es_ES |
dc.title | Cohetes de agua. La parte divertida de las Leyes de Newton | es_ES |
dc.title.alternative | Water Rockets. Get Funny With Newton'sLaws | es_ES |
dc.type | Artículo | es_ES |
dc.date.updated | 2017-04-20T09:07:01Z | |
dc.identifier.doi | 10.4995/msel.2017.6580 | |
dc.rights.accessRights | Abierto | es_ES |
dc.description.bibliographicCitation | Roca Vicent, M.; Gumbau Gil, MÁ.; Sanchis Campreciós, I. (2017). Cohetes de agua. La parte divertida de las Leyes de Newton. Modelling in Science Education and Learning. 10(1):73-100. https://doi.org/10.4995/msel.2017.6580 | es_ES |
dc.description.accrualMethod | SWORD | es_ES |
dc.relation.publisherversion | https://doi.org/10.4995/msel.2017.6580 | es_ES |
dc.description.upvformatpinicio | 73 | es_ES |
dc.description.upvformatpfin | 100 | es_ES |
dc.type.version | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | es_ES |
dc.description.volume | 10 | |
dc.description.issue | 1 | |
dc.identifier.eissn | 1988-3145 | |
dc.description.references | Finney, G. A. (2000). Analysis of a water-propelled rocket: A problem in honors physics. American Journal of Physics, 68(3), 223-227. doi:10.1119/1.19415 | es_ES |
dc.description.references | Tipler, P. A. y Mosca, G. (2005). Física para la ciencia y la tecnología I. Ed. Reverté. 660 pp. ISBN: 84-291-4411-0. | es_ES |