Mostrar el registro sencillo del ítem
dc.contributor.author | Torán Tortajada, Claudia | es_ES |
dc.date.accessioned | 2017-05-19T06:26:18Z | |
dc.date.available | 2017-05-19T06:26:18Z | |
dc.date.issued | 2017-05-08 | |
dc.identifier.issn | 2253-6337 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10251/81440 | |
dc.description.abstract | [EN] This article is a preliminary research proposing us to take a trip through racism and art in the historical context of New York Free Jazz; ana-lysing it will allow us to understand the defin-ing characteristics and activist goals of the art shown in the record covers.After a brief historical introduction, dealing with the topic of racism and jazz music, the au-thor focuses her interest on a selection of record covers and artists, with the purpose of starting an analysis of the graphics and iconography that defined the music industry of that period.Music and art is an excuse to study the racial problem that affected artists. We will see how their works evolved in a social-cultural context of segregation and strife for change, experi-menting with liberating their artistic process in favour of social commitment | es_ES |
dc.description.abstract | [ES] Este artículo trata de una investigación preliminar que propone un viaje por el racismo y el arte en el marco histórico del free jazz neoyorquino de los años setenta, cuyo análisis nos acercará al entendimiento de sus características definitorias y sus propósitos activistas, a través de las cubiertas de discos. Tras una breve introducción histórica, donde se trata el tema del racismo y la música jazz, la autora centra su objeto de estudio en una selección de cubiertas de discos y artistas plásticos, a través de los cuales comienza un análisis de la gráfica e iconografía que fue definiendo la industria musical del momento. Música y plástica como premisas para un acercamiento a la problemática racial que afectó a creativos cuya obra iría evolucionando en un marco sociocultural de segregación y manifestación por el cambio; experimentando y liberando sus procesos artísticos a favor del compromiso social. | es_ES |
dc.language | Español | es_ES |
dc.language | Inglés | es_ES |
dc.publisher | Universitat Politècnica de València | |
dc.relation.ispartof | EME Experimental Illustration, Art & Design | |
dc.rights | Reconocimiento - No comercial (by-nc) | es_ES |
dc.subject | Racism | es_ES |
dc.subject | Harlem renaissance | es_ES |
dc.subject | Free jazz | es_ES |
dc.subject | Graphic design | es_ES |
dc.subject | Record cover | es_ES |
dc.subject | Racismo | es_ES |
dc.subject | Diseño gráfico | es_ES |
dc.subject | Cubierta de disco | es_ES |
dc.title | Discos, arte y racismo: introducción la gráfica reivindicativa del free jazz de los años setenta | es_ES |
dc.title.alternative | Records, art and racism: introduction to the protest graphics of the 70s free jazz | es_ES |
dc.type | Artículo | es_ES |
dc.date.updated | 2017-05-18T12:13:04Z | |
dc.identifier.doi | 10.4995/eme.2017.6918 | |
dc.rights.accessRights | Abierto | es_ES |
dc.description.bibliographicCitation | Torán Tortajada, C. (2017). Discos, arte y racismo: introducción la gráfica reivindicativa del free jazz de los años setenta. EME Experimental Illustration, Art & Design. (5):68-77. https://doi.org/10.4995/eme.2017.6918 | es_ES |
dc.description.accrualMethod | SWORD | es_ES |
dc.relation.publisherversion | https://doi.org/10.4995/eme.2017.6918 | es_ES |
dc.description.upvformatpinicio | 68 | es_ES |
dc.description.upvformatpfin | 77 | es_ES |
dc.type.version | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | es_ES |
dc.description.issue | 5 | |
dc.identifier.eissn | 2341-3018 | |
dc.description.references | CARLÉS, PHILLIPE; COMOLLÍ, JEAN LOUIS: Free jazz, black power, Barcelona, Anagrama, 1973. | es_ES |
dc.description.references | C. Driskell, DAVID; D. WILLIS, RYAN; D. LEVERING, LEWIS: Harlem Renaissance: Art of Black America, New York, The Studio Museum in Harlem, 1987. | es_ES |
dc.description.references | GROOS, ULRIKE; BEKSTETTE, SVEN; MÜLLER, MARKUS: I Got Rhythm. Art and Jazz since 1920, Stuttgart, Prestel Ltd, 2015. | es_ES |
dc.description.references | H. Falk, Peter, M. LEWIS, AUDREY AND ROESSLER, VERONIKA: Who Was Who in American Art, 1564-1975: 400 Years of Artists in America, Madison, CT: Sound View Press, 1999. | es_ES |
dc.description.references | Hoban, PHOEBE: Basquiat: A Quick Killing in Art, New York, Penguin, 2004. | es_ES |
dc.description.references | J. Powell, RICHARD; M. MECKLENBURG, VIRGINIA: African American Art. Harlem Renaissance Civil Rights Era and Beyond, Washington D.C., Smithsonian American Art Museum, 2012. | es_ES |
dc.description.references | LACKRITZ, GRAY MARY: A Guide to Chicago's Murals, Chicago, The University of Chicago Press, 2001. | es_ES |
dc.description.references | Leggio, JAMES: Music and Modern Art, New York, Routledge, 2002. | es_ES |
dc.description.references | M.Cassidy, DONNA: Jazz Representations and Early Twentieth-Century American Culture: Race, Ethnicity and National Identity, New York, Oxford University Press, 1988. | es_ES |
dc.description.references | Prescott, KENNETH: The Complete Graphic Works of Ben Shahn, New York, Quadrangle, 1973. | es_ES |
dc.description.references | REAGAN, KEVIN; STEINWEISS, ALEX; STEVEN, HELLER: Alex Steinweiss. The Inventor of the Modern Album Cover, Taschen, 2011. | es_ES |
dc.description.references | VV.AA.: Jazz Gráfico. Dise-o y fotografía en el disco de Jazz. 1940-1968, Valencia, IVAM, 1999. | es_ES |