- -

Authenticity through VR-based documentation of cultural heritage. A theoretical approach based on conservation and documentation practices

RiuNet: Repositorio Institucional de la Universidad Politécnica de Valencia

Compartir/Enviar a

Citas

Estadísticas

  • Estadisticas de Uso

Authenticity through VR-based documentation of cultural heritage. A theoretical approach based on conservation and documentation practices

Mostrar el registro sencillo del ítem

Ficheros en el ítem

dc.contributor.author Muñoz Morcillo, Jesús es_ES
dc.contributor.author Schaaf, Franziska es_ES
dc.contributor.author Schneider, Ralf H. es_ES
dc.contributor.author Robertson-von Trotha, Caroline Y. es_ES
dc.date.accessioned 2017-06-13T07:04:21Z
dc.date.available 2017-06-13T07:04:21Z
dc.date.issued 2017-05-22
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/10251/82698
dc.description.abstract [EN] The visualization of 3D reconstructed artifacts often requires significant computing resources. The implementation of an object in a virtual reality (VR) application even necessitates the reduction of the polygonal mesh. Consequently, the communication and dissemination of “authentic” 3D reconstructions via immersive VR technologies has been a nearly impossible feat for many researchers. However, is the issue really computing resources, or is it rather the notion of authenticity in an “auratic” sense, i.e., an excessive focus on physical evidence and survey data? In the present paper, we will discuss the authenticity requirements for virtual archaeology as set by the Seville Principles(2011), and we will analyse some limitations related to the current approaches. Furthermore, we will propose a pluralistic notion based on the contextualization of 3D objects in VR environments with synesthetic (i.e. multisensory) information. This new notion of authenticity relies on conservation meanings rather than physical features. In line with this approach, two case studies will be commented: the multimodal 3D-documentation of the Jupiter Column(2AD) in Ladenburg, and the VR-based re-enactment of a modern work of art, the audio-kinetic sculpture Kaleidophonic Dog(1967) by Stephan von Huene. These two projects provide valuable data for a revision of the notion of authenticity in both virtual archaeology and art conservation. es_ES
dc.description.abstract [ES] La visualización deartefactos reconstruidos en 3D requiere a menudo demasiados recursos computacionales. La implementación en una aplicación de realidad virtual (RV) requiere incluso la reducción de la red poligonal delobjeto.Consecuentemente,la comunicación y la divulgaciónde reconstrucciones 3D “auténticas”representa todavía una tarea casi imposiblepara muchos investigadores. ¿Pero se trata realmente solo de una cuestión de computación, o tiene algo que ver con una noción de autenticidad en un sentido“aurático”, es decir, con un enfoqueexcesivo sobre pruebas materiales y datosmensurables?En esteartículo discutimos los requisitos de autenticidad para la arqueología virtual tal y como se formulan en los “Principios de Sevilla” (2011) y analizamos algunaslimitaciones de los enfoques actuales. Proponemos,además,una noción pluralista basada en la contextualización de objetos 3D en entornos de RV con información sinestésica (es decir, multisensorial). Esta nueva noción de autenticidad se basa más enla conservación de significados que en la conservación de características físicas. En línea con esta propuesta teórica, se comentarán dos casos de estudio: la documentación multimodal 3D de la Columna de Júpiterde Ladenburg (II d.C.) y la recreación en RV de una obra de arte moderno, la escultura audio-cinética Kaleidophonic Dog(1967) de Stephan von Huene. Estos dos proyectos ofrecen experiencias valiosas para una revisión de la noción de autenticidad tanto en la arqueología virtual como en la conservación de arte. es_ES
dc.description.sponsorship This work was supported by the Stadt Karlsruhe (“Interdisziplinärer Fördertopf”) and the HEiKAResearch fonds (HEiKA, Heidelberg Karlsruhe Research Partnership)
dc.language Inglés es_ES
dc.publisher Universitat Politècnica de València
dc.relation.ispartof Virtual Archaeology Review
dc.rights Reconocimiento - No comercial - Sin obra derivada (by-nc-nd) es_ES
dc.subject Virtual archaeology, es_ES
dc.subject Virtual reality (VR) es_ES
dc.subject Kaleidophonic dog es_ES
dc.subject Jupiter column, es_ES
dc.subject Synesthetic documentation es_ES
dc.subject Progressive authenticities es_ES
dc.subject Realidad virtual (RV) es_ES
dc.subject Arqueología virtual es_ES
dc.subject Columna de Júpiter es_ES
dc.subject Documentación sinestésica es_ES
dc.subject Autenticidad progresiva es_ES
dc.title Authenticity through VR-based documentation of cultural heritage. A theoretical approach based on conservation and documentation practices es_ES
dc.title.alternative Autenticidad a partir de RV como método de documentación de patrimonio cultural. Aproximación teórica basada en prácticas de conservación y documetnación es_ES
dc.type Artículo es_ES
dc.date.updated 2017-06-12T07:20:56Z
dc.identifier.doi 10.4995/var.2017.5932
dc.rights.accessRights Abierto es_ES
dc.description.bibliographicCitation Muñoz Morcillo, J.; Schaaf, F.; Schneider, RH.; Robertson-Von Trotha, CY. (2017). Authenticity through VR-based documentation of cultural heritage. A theoretical approach based on conservation and documentation practices. Virtual Archaeology Review. 8(16):35-43. https://doi.org/10.4995/var.2017.5932 es_ES
dc.description.accrualMethod SWORD es_ES
dc.relation.publisherversion https://doi.org/10.4995/var.2017.5932 es_ES
dc.description.upvformatpinicio 35 es_ES
dc.description.upvformatpfin 43 es_ES
dc.type.version info:eu-repo/semantics/publishedVersion es_ES
dc.description.volume 8
dc.description.issue 16
dc.identifier.eissn 1989-9947


Este ítem aparece en la(s) siguiente(s) colección(ones)

Mostrar el registro sencillo del ítem