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Getting to the point: making, wayfaring, loss and memory as meaning-making in virtual archaeology

RiuNet: Repositorio Institucional de la Universidad Politécnica de Valencia

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Getting to the point: making, wayfaring, loss and memory as meaning-making in virtual archaeology

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dc.contributor.author Carter, William Michael es_ES
dc.date.accessioned 2017-06-13T11:31:31Z
dc.date.available 2017-06-13T11:31:31Z
dc.date.issued 2017-05-22
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/10251/82756
dc.description.abstract [EN] The initial construction of a digital virtual object is the three-dimensional (3D)point. Using the notions of making, wayfaring, meshwork and agency, this discussion focuses on Ingold’s (2011) theoretical approach to these comments as a means for the construction of archaeological knowledge as applied to the 3D virtual landscape. It will demonstrate that 3D points, whether constructed or captured, can be considered to be agents within an actor network, have agency and are subject to memory and loss within the digital archaeological record. By their interconnections they become a mesh work that can exchange and retain unique attributes of materiality. As such, they challenge our notions of meaning-making beyond the rote actions of visualizing within archaeology to a form that is more theoretically deeper. By viewing the construction and capture and the production of 3D or 2D visual data through a different lens but within theoretical archaeological terms, we can begin to understand our role in the creation of meaning within virtual archaeology. es_ES
dc.description.abstract [ES] La construcción inicial de un objeto digital y virtual es el puntotridimensional (3D). La discusión en eluso de la noción de fabricación, expedición, malla y agencia, se centra en elenfoque teórico de Ingold (2011)y enestos comentarioscomo un medio para la construcción delconocimiento arqueológico aplicado al paisaje virtual en 3D. Se demostrará que los puntos 3D, ya seanconstruidoso capturados, puedenser consideradoscomo agentes dentro de una red de actores,que tienenagencia y están sujetos a la memoriay a la pérdida dentro del registro arqueológico digital. Por sus interconexiones,se convierten en una malla que puede intercambiar y conservar los atributos únicosde importancia relativa. Como tal, desafían nuestras nociones de significado de decisiones más allá de las acciones rutinarias de visualizar dentro de la arqueología una forma más teórica y más profunda. Al ver la captura y la producción de datos visuales 3D o 2D a través de una ópticadiferente, pero dentro de los términos teóricos arqueológicos, podemos empezar a entender nuestro papel en la creación de significado dentrode la arqueología virtual. es_ES
dc.description.sponsorship I would like to thank my peer reviewers, the VAR editorial staff, as well as Paul Reilly, Costis Dallas and Neal Ferris for their editorial guidance. This research is partially funded by Sustainable Archaeology, Museum of Ontario Archaeology and Western University, Canada.
dc.language Inglés es_ES
dc.publisher Universitat Politècnica de València
dc.relation.ispartof Virtual Archaeology Review
dc.rights Reconocimiento - No comercial - Sin obra derivada (by-nc-nd) es_ES
dc.subject Virtual archaeology es_ES
dc.subject Digital archaeology es_ES
dc.subject 3D modelling es_ES
dc.subject Making es_ES
dc.subject Wayfaring es_ES
dc.subject Agency es_ES
dc.subject Arqueología virtual es_ES
dc.subject Arqueología digital es_ES
dc.subject Modelado en 3D es_ES
dc.subject Fabricación es_ES
dc.subject Expedición es_ES
dc.subject Agencia es_ES
dc.title Getting to the point: making, wayfaring, loss and memory as meaning-making in virtual archaeology es_ES
dc.title.alternative Llegando al punto: fabricación, expedición, pérdida y memoria como construcción del significado en arqueología virtual es_ES
dc.type Artículo es_ES
dc.date.updated 2017-06-12T07:21:11Z
dc.identifier.doi 10.4995/var.2017.6056
dc.rights.accessRights Abierto es_ES
dc.description.bibliographicCitation Carter, WM. (2017). Getting to the point: making, wayfaring, loss and memory as meaning-making in virtual archaeology. Virtual Archaeology Review. 8(16):97-102. https://doi.org/10.4995/var.2017.6056 es_ES
dc.description.accrualMethod SWORD es_ES
dc.relation.publisherversion https://doi.org/10.4995/var.2017.6056 es_ES
dc.description.upvformatpinicio 97 es_ES
dc.description.upvformatpfin 102 es_ES
dc.type.version info:eu-repo/semantics/publishedVersion es_ES
dc.description.volume 8
dc.description.issue 16
dc.identifier.eissn 1989-9947
dc.contributor.funder Museum of Ontario Archaeology
dc.contributor.funder Western University, Canadá


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