Resumen:
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[EN] All along the history of western knowledge, light has been the focus of all kind of
metaphors which, starting from the Plato’s Cave, have been used to illustrate the transcendence
of spiritual and scientific knowledge. ...[+]
[EN] All along the history of western knowledge, light has been the focus of all kind of
metaphors which, starting from the Plato’s Cave, have been used to illustrate the transcendence
of spiritual and scientific knowledge. But just as a shaft of sunlight crossing the dark appears to
create new space, distances and associations until it becomes an object of study in itself, so in
our collective consciousness the column or pillar of light has become such a pregnant cultural
image that its presence in any representation invariably intimates the presence of some greater
truth or force. And even if its source is entirely artificial, reliant upon the mechanical devices and
light bulbs of our electrified existence, that light still plays its part in this symbolic game.
Furthermore, it remains clear that the repeated use of the metaphor of light in current
artistic practice has in no way exhausted its evocative potential, even if it has become more
ambiguous and is no longer always used only to embellish weightier narratives. Instead, the
post-metaphysics that inform our discipline have brought forth a new set of criteria, in both
the production and the reception of images, which dispels the sense that there is any ‘given’
relationship between these processes and our notion of the universal.
In its various guises, therefore, the metaphor of light may remain a constant in what
would otherwise be quite dissimilar examples of art and this is what the present paper addresses:
the readings that can emerge from art which takes such metaphors as parameters but also casts
its light obtrusively, on the fault line of contradiction insofar as this light does not build on
any greater transcendence, if only by merit of its simple approach, and yet lacks nothing in
discipline or depth. Using the premise that this can constitute a pattern for artistic creation we
examine different contemporary works of art and present a project of our own. The thread that
runs through these apparently dissimilar works, which include video art, art installations and
photography, is their use of relatively simple performative techniques to tease a lyrical beauty
out of everyday objects, which may or may not reveal a degree of self-referential humour, and
which the spectator feels regain a measure of some bygone luminous mysticism.
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[ES] A lo largo de la historia del conocimiento occidental, la luz ha sido protagonista de todo tipo de metáforas que, tomando como punto de partida la caverna platónica, han servido para ilustrar la trascendencia de saberes ...[+]
[ES] A lo largo de la historia del conocimiento occidental, la luz ha sido protagonista de todo tipo de metáforas que, tomando como punto de partida la caverna platónica, han servido para ilustrar la trascendencia de saberes espirituales y/o científicos. Como es sabido, la intromisión de una columna de luz natural en un lugar oscuro produce espacio, crea distancias y vínculos, se torna en sí misma objeto para la contemplación. Esta imagen, culturalmente construida, está tan arraigada a nuestro pensamiento que el efecto que provoca en una escenificación o representación continúa aludiendo a cierto carácter trascendental; incluso siendo esta luz completamente artificial, sujeta a artefactos y bombillas. Podría decirse, pues, que en nuestra cotidianeidad electrificada las luces que envuelven el entorno también toman partido en este juego simbólico. Por otro lado, la luz parece no haber perdido ni un ápice de su poder evocativo en las actuales representaciones artísticas, pero en ellas se generan efectos ambivalentes que no siempre pretenden redundar en las narrativas dedicadas a los grandes temas. La presente condición postmetafísica impone, desde sus revisiones, unos criterios diferentes tanto en la elaboración como en la recepción de las imágenes, desligándolas de su relación con lo universal. Aun así, la luz y sus significados siguen presentes en propuestas de muy distinta índole. En esta comunicación nos interesa precisamente indagar en las lecturas que suscitan obras realizadas según estos parámetros, aquellas que justamente se instalan en la contradicción sin ánimo de sentar fundamentos, tal vez sólo desde una actitud integradora, no exenta de rigor y profundidad. Desde estas premisas, analizaremos trabajos de artistas contemporáneos, y presentaremos un proyecto propio. El hilo común que une a todas estas propuestas, aparentemente dispares (vídeo arte, instalación y fotografía), es el uso performativo de técnicas o tecnologías relativamente elementales con las que se manipulan objetos cotidianos; acciones sencillas con las que son capaces de desarrollar, irónicamente o no, una dimensión poética que recupera, en parte, cierto misticismo lumínico.
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