Resumen:
|
[EN] In Greek mythology, Panoptes was an all-seeing giant, with a hundred eyes, an
epitet for Helius (the Sun, source of light) and Argus. Surveillance processes reflect the very
complex features of how information and ...[+]
[EN] In Greek mythology, Panoptes was an all-seeing giant, with a hundred eyes, an
epitet for Helius (the Sun, source of light) and Argus. Surveillance processes reflect the very
complex features of how information and knowledge are being processed in the global society
after the impact of electricity and light. Surveillance has a double nature: it makes ourselves
transparent and it makes itself transparent to us. Therefore, it is difficult to see the broad map
and to understand the deep processes of technology-based control going on in society. These
processes are fed by Internet of Things, GPS-based tracking systems, mobile technologies and
by the very contribution of personal data from society in a naïve mode.
This text will focus on these questions to analyse how light/ electricity impacted the way
society is developing the dominant surveillance model: (1) who are the agents; (2) which are the
tools; (3) which are the individual and social practices; (4) where and when does surveillance take
place; (5) which kind of literacy is required to raise awareness about global surveillance and lastly,
(6) how art can contribute to raise awareness in society.
A general framework about the features, agents, tools, times and spaces of surveillance
(a brief map of the impact of ICT and light on privacy) will be offered. Focusing on the core of
the research questions we will explore how art is a critical response to the rise of surveillance
and making surveillance processes visible (Trevor Panglen; Ubermorgen; Paolo Cirio), in different
media (videos, installations, performances and critical objects). Among these art practices are
inverse surveillance and reflexivity (Stephen Mann 1998) and Queer Objects (Zach Blass). The
presentation will conclude with a synthetic map of the main aspects of the problem and a few
indications about the role of art.
[-]
[ES] En la mitología griega, Argus Panoptes era un gigante que todo lo veía con sus 100
ojos, un epíteto para Helio (el Sol, fuente de luz) y Argus. La vigilancia tecnológica refleja las
mismas características que están ...[+]
[ES] En la mitología griega, Argus Panoptes era un gigante que todo lo veía con sus 100
ojos, un epíteto para Helio (el Sol, fuente de luz) y Argus. La vigilancia tecnológica refleja las
mismas características que están presentes en cómo experimentamos y construimos información
y conocimiento después del impacto de la electricidad y la luz en la sociedad. La vigilancia tiene
una doble naturaleza: nos hace transparentes y se hace transparente para la sociedad. Por eso
es difícil ver el mapa general y comprender los profundos procesos de control social basados
en la tecnología. Estos procesos son alimentados por Internet de las cosas, sistemas de geolocalización
por GPS, tecnologías móviles y por las aportaciones ingenuas de datos personales
realizadas por las mismas personas.
Este texto enfocará estas cuestiones para analizar cómo la luz y la electricidad impactan
el modo en que la sociedad está desarrollando el modelo de vigilancia: (1) cuáles son los agentes;
(2) cuáles son las herramientas; (3) cuáles son las prácticas sociales e individuales; (4) dónde y
cómo se produce la vigilancia; (5) qué tipo de aprendizaje es necesario para que aumentemos la
consciencia sobre el problema y por último (6) cómo puede el arte contribuir para este aumento
de toma de consciencia.
Se ofrecerá un marco general sobre agentes, herramientas, tiempos y espacios de
vigilancia, y sun breve mapa del impacto de las TIC sobre la privacidad. Se tratará sobre las
cuestiones de investigación explorando cómo el arte, contribuye con una respuesta crítica a la
emergencia de la vigilancia generalizada (Trevor Panglen; Ubermorgen; Paolo Cirio), haciéndola
visible a través de distintos medios. Entre estas prácticas están vigilancia inversa (Steve Mann,
1998) y objetos Queer (Zach Blass). El texto concluirá con un mapa sintético de los principales
aspectos del problema y algunas indicaciones sobre el papel del arte.
[-]
|