Resumen:
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[EN] Motion capture in photography, through long exposure and multiple exposure,
is the system used from the first moments of its history as a tool for documentation
and registration of three-dimensional phenomena that ...[+]
[EN] Motion capture in photography, through long exposure and multiple exposure,
is the system used from the first moments of its history as a tool for documentation
and registration of three-dimensional phenomena that occur in a time sequence.
The three-dimensional nature of these experiences has been a constant concern for
different authors, from the first experiments to document the maximum number of types of
movements of Eadweard Muybridge in the United States, to Etienne-Jules Marey in Europe,
on his research of chronophotography and scientific documentation of the different phases and
types of movement taking place in reality, in the last decades of the nineteenth century; through
the work of Frank Bunker Gilbreth in terms of process performance and movements in workplace
at the industry of the early twentieth century.Finally, we analyze the artistic proposal of Daim to
capture and life perception into the development of lighting paths through space and virtual
representation technologies such as augmented reality.
Thanks to this commitment to display technologies of virtual and augmented reality
we can wean and extract from the photographic medium the typology of artistic production
that is based on the registration of light in motion and are included in the broader category of
light art, or more specifically luminokinetic, and also in what is referred to as lightpainting art or
lightgraffiti. These are eminently three-dimensional experiences in the process of creation, but
the way his observation is made has been eminently through the photographic image to the
emergence of these technologies
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[ES] La captura del movimiento en la fotografía, mediante la exposición prolongada y la multiexposición, es el sistema usado desde los primeros instantes de su historia como herramienta para la documentación y registro de ...[+]
[ES] La captura del movimiento en la fotografía, mediante la exposición prolongada y la multiexposición, es el sistema usado desde los primeros instantes de su historia como herramienta para la documentación y registro de fenómenos tridimensionales que suceden en una secuencia temporal. El carácter tridimensional de estas experiencias ha sido una preocupación constante para los distintos autores, desde los primeros experimentos para la documentación de la máxima cantidad de tipos de movimientos de Eadweard Muybridge en Estados Unidos, como para Étienne-Jules Marey en Europa, en su investigación de la cronofotografía y documentación científica de las diversas fases y tipologías de movimiento que tienen lugar en la realidad, en las últimas décadas del siglo XIX, pasando por los trabajos de Frank Bunker Gilbreth en cuanto a los procesos y movimientos del desempeño en los puestos de trabajo de la industria del comienzo del siglo XX. Por último, analizamos la propuesta artística de Daim para la captación y percepción en directo de la elaboración de trayectorias lumínicas mediante tecnologías de representación espacial y virtual como la realidad aumentada. Gracias a esta apuesta por las tecnologías de visualización de realidad virtual y aumentada podemos independizar y extraer del medio fotográfico las tipologías de producción artísticas que se basan en el registro de la luz en movimiento y que se incluyen en la más amplia categoría del light art o más concretamente la luminocinética, y también en lo que se viene denominando lightpainting art o lightgraffiti. Estas son experiencias eminentemente tridimensionales en su proceso de creación, aunque la forma en que se realiza su observación se ha producido eminentemente mediante la imagen fotográfica hasta la aparición de dichas tecnologías..
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