Resumen:
|
[EN] Since several decades, it is widely acknowledged that the socio economic development
of modern societies has been built upon their capabilities to generate new knowledge and
to innovate, and the learning processes ...[+]
[EN] Since several decades, it is widely acknowledged that the socio economic development
of modern societies has been built upon their capabilities to generate new knowledge and
to innovate, and the learning processes associated to them. Thus, this article seeks to clarify
the inluence of Spanish public research outputs on its socio economic environment. For doing
that, we must understand not only the type of public research performed but also the way in
which Spanish irms have innovated. On the irst point, current incentives for the career development
of Spanish researchers propitiate the creation of new knowledge but this knowledge creation is not oriented for its use. With regard the second aspect, the structural shortcomings
in the production sector, leads Spanish irms to adopt speciic forms of innovation in which external
sources of R & D, including public R & D, have little inluence. The above indings lead us
to conclude that by fostering public research of excellence, Spain has improved its position in
international rankings of publications. However, the article also warns that public R&D activities
have weak impact on business innovation, thereby limiting national and regional economic development.
In this sense, the Spanish universities rather than as direct sources of knowledge
would be important for their indirect contributions. Some examples of indirect contributions
are training and the insertion of highly qualiied personnel in irms and other organizations as
means to increase their absorption capacity.
© 2016 Elsevier España, S.L.U. This is an open access item distributed under the Creative Commons
CC License BY-NC-ND (http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/).
[-]
[ES] Desde hace ya varias décadas se ha venido señalando profusamente que el desarrollo
de las sociedades modernas descansa en las capacidades que estas tengan para generar
nuevos conocimientos e innovar, así como en los ...[+]
[ES] Desde hace ya varias décadas se ha venido señalando profusamente que el desarrollo
de las sociedades modernas descansa en las capacidades que estas tengan para generar
nuevos conocimientos e innovar, así como en los procesos de aprendizaje social asociados a estas.
Por ello, en este artículo se busca comprender la inluencia de la investigación pública española
en su entorno socioeconómico, lo cual implica conocer el tipo de investigación pública
que se realiza en España y la manera de innovar de las empresas españolas. Respecto al primer
aspecto, los incentivos que rigen la carrera de los investigadores españoles propicia que la investigación
que desarrollan esté sesgada hacia la creación de nuevo conocimiento y poco para
la utilización de sus resultados. Respecto al segundo, las deiciencias estructurales del sector
productivo hacen que las empresas españolas presenten formas de innovación especíicas en las
que las fuentes externas de I+D, entre ellas la I+D pública, tienen poca inluencia. Los resultados
expuestos nos llevan a concluir que el fomento de la investigación pública de excelencia ha
servido para mejorar la posición española en las bases de datos internacionales de publicaciones,
pero está teniendo un impacto débil en la innovación empresarial y, por lo tanto, en el
desarrollo económico nacional y regional. En este sentido, las universidades españolas, más que
como fuentes directas de conocimiento, serían importantes por sus contribuciones indirectas;
por ejemplo, por la formación e inserción en el tejido socioeconómico de personal cualiicado,
con el in de aumentar la capacidad de absorción del conocimiento de las empresas y entidades
en general.
© 2016 Elsevier España, S.L.U. Este es un artículo de acceso abierto distribuido bajo los términos de
la Licencia Creative Commons CC BY-NC-ND (http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/).
[-]
|