- -

Bajo la Luz. Buscando la luz

RiuNet: Institutional repository of the Polithecnic University of Valencia

Share/Send to

Cited by

Statistics

Bajo la Luz. Buscando la luz

Show simple item record

Files in this item

dc.contributor.author Viar Fraile, Iñigo es_ES
dc.date.accessioned 2017-09-11T06:31:39Z
dc.date.available 2017-09-11T06:31:39Z
dc.date.issued 2016-03-03
dc.identifier.isbn 9788490483732
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/10251/86891
dc.description.abstract [EN] Le Corbusier was a great searcher. A light searcher. Afterwards a first period of searching he founded his cubic and white architecture and after the Word War II and fifteen years without erecting up a building, Le Corbusier restarted a new path, a new search for the light in his architecture, much broader. In this second age, the work with the light and with the shadow, mostly with the shadow, as plastic and sculptural mechanism is very deep. He worked with the light via two systems: “interposition” and “capture”. The mechanism of “interposition” was developed by Le Corbusier by means of the BriseSoleil, at the beginning, and later, much more strongly, by means of the “parasol-sun shade buildings”, erected like front façades. The “catching” system, done on a smaller scale, was made by the construction of several skylights and gaps, searching for the light and always with different orientations. Finally say that a material architect as Le Corbusier was, he constructed with the immaterial light, weave of his works. The buildings studied are a few, all of them part of second period and they are the core of Le Corbusier´s buildings. es_ES
dc.description.abstract [ES] Le Corbusier fue un gran buscador. Un buscador de luz. Tras un primer periodo de búsqueda halló su arquitectura cúbica y blanca y luego, después de la Guerra y quince años sin construir, Le Corbusier inició un nuevo camino, una nueva búsqueda de la luz en su arquitectura; mucho más plena. En este segundo periodo el trabajo con la luz y con la sombra, sobre todo con la sombra, como mecanismo plástico, escultural, es muy intenso. Trabajó con la luz por medio de dos sistemas: la” interposición” y la “captación” (captura). El sistema de la “interposición” lo realizó mediante los Brise-Soleil, en un principio y luego, con mucha mayor contundencia, mediante los “edificios parasol” construidos como fachadas interpuestas. El sistema de la “captación”, más reducido, lo realizó por medio de lucernarios y grietas, buscando la luz, siempre con diferentes orientaciones. Por último decir que un arquitecto tan material como Le Corbusier construyó con lo inmaterial, con la luz, tejido de sus obras. Los edificios tratados son unos pocos, los principales, todos ellos de su segunda época. es_ES
dc.language Español es_ES
dc.publisher Editorial Universitat Politècnica de València es_ES
dc.relation.ispartof LE CORBUSIER. 50 AÑOS DESPUÉS es_ES
dc.rights Reconocimiento - No comercial - Sin obra derivada (by-nc-nd) es_ES
dc.subject architecture es_ES
dc.subject le corbusier es_ES
dc.subject modern movement es_ES
dc.title Bajo la Luz. Buscando la luz es_ES
dc.type Capítulo de libro es_ES
dc.type Comunicación en congreso es_ES
dc.identifier.doi 10.4995/LC2015.2015.610
dc.rights.accessRights Abierto es_ES
dc.description.bibliographicCitation Viar Fraile, I. (2016). Bajo la Luz. Buscando la luz. En LE CORBUSIER. 50 AÑOS DESPUÉS. Editorial Universitat Politècnica de València. 2275-2294. doi:10.4995/LC2015.2015.610. es_ES
dc.description.accrualMethod OCS es_ES
dc.relation.conferencename LC2015 - Le Corbusier, 50 years later es_ES
dc.relation.conferencedate November 18-20,2015 es_ES
dc.relation.conferenceplace Valencia, Spain es_ES
dc.relation.publisherversion http://ocs.editorial.upv.es/index.php/LC2015/LC2015/paper/view/610 es_ES
dc.description.upvformatpinicio 2275 es_ES
dc.description.upvformatpfin 2294 es_ES
dc.type.version info:eu-repo/semantics/publishedVersion es_ES
dc.relation.pasarela 610 es_ES


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record