Resumen:
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[EN] The box B3-7 at the Fondation Le Corbusier is named “Ouvrage: L’Espace indicible”. It contains several
documents related to an unpublished book that Le Corbusier was working out since 1953 until 1961. After the Second ...[+]
[EN] The box B3-7 at the Fondation Le Corbusier is named “Ouvrage: L’Espace indicible”. It contains several
documents related to an unpublished book that Le Corbusier was working out since 1953 until 1961. After the Second World
War, he shows a new way of taking possession of space throughout the Synthesis of the Arts, and looking for the aesthetical
emotion. The search for the ineffable became the common target of the creative process of different art disciplines. A new
concept of space beyond the one generated by the “Five points for a new architecture”, that it is necessary to know to
understand his work. But, how to explain something that it is not possible to be describe by words? This is only possible by
his understanding of the Art,‘ la manière de faire’, which its goal is to provoke an inexpressible emotion.
This article try to show the relevance of the concept of ineffable space in the work of Le Corbusier by the analysis of the
documents of the box FLC B3-7, as well as the architectural and plastic work that treats this concept. It will be established a
dialogue between technical processes (tekné) and thinking processes (logos) during this period to expose the elements used
by him to build the ineffable
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[ES] La caja B3-7 de la Fondation Le Corbusier recibe el nombre de “Ouvrage: L’Espace indicible”, y contiene los
documentos relativos a un libro, nunca publicado, sobre el que Le Corbusier estuvo trabajando desde 1953 ...[+]
[ES] La caja B3-7 de la Fondation Le Corbusier recibe el nombre de “Ouvrage: L’Espace indicible”, y contiene los
documentos relativos a un libro, nunca publicado, sobre el que Le Corbusier estuvo trabajando desde 1953 hasta 1961. Ante
una nueva era que comenzaba tras la II Guerra Mundial, expresaba la voluntad de una nueva forma de apropiación del
espacio por medio de la Síntesis de las Artes en búsqueda de la emoción estética. La búsqueda de lo inefable se convirtió en
el objetivo común del proceso creativo de todas las disciplinas artísticas que practicó. Un concepto que va más allá del
formulado en los «Cinco puntos para una nueva arquitectura», y que hace necesario el conocimiento del mismo para
completar la comprensión de su obra. Pero, ¿cómo explicar aquello que no puede ser contado por medio de la palabra? Esto
solo es posible a través de su forma de entender el Arte, la ‘manière de faire’, cuyo fin es provocar una emoción
inexpresable.
En este artículo se pretende mostrar la relevancia del concepto de espacio inefable en la obra de Le Corbusier mediante un
análisis de los documentos de la caja FLC B3-7, así como de la obra arquitectónica y plástica en la época en la que trabajó
sobre este concepto. Se establecerá un diálogo entre los procesos técnicos (tekné) y los procesos del pensamiento (logos) de
este periodo para exponer los elementos que utilizó para construir lo inefable.
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