Resumen:
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[EN] Toyo Ito took on the mission of translating Le Corbusier’s mechanistic message for the electronic age at the
beginning of the 1980s. He desired to go beyond the reference of the machine only as aesthetic inspiration, ...[+]
[EN] Toyo Ito took on the mission of translating Le Corbusier’s mechanistic message for the electronic age at the
beginning of the 1980s. He desired to go beyond the reference of the machine only as aesthetic inspiration, as well as to
abolish the relationship between form and function, visible in the new digital era. Ito’s domestic experimentation, during the
first half of the decade, finally led him to conceive an ‘architecture in simple lines.’ From the Dom-ino Project (1980) to the
House in Magomezawa (1986), there is a gentle liberation of the Corbusian formality—based on a society of production—in
favor of an architecture without form—in accordance with a society of consumption. The House in Hanakoganei (1983) is as
milestone in this evolution, where Ito introduced a series of design techniques that he later implemented in Silver Hut (1984),
Pao I (1985), and in the Magomezawa House. These three projects congeal the characteristics that define Ito’s architecture
from the middle of the 1980s and, ultimately, give impulse to the ‘domestic adventure of the 80s in Japan,’ that turns its eye to
the decorative arts. Toyo Ito’s goal, similar to that of his ‘alter ego’ Le Corbusier six decades earlier, was to design a ‘new
architecture’ in harmony with the technological advances of the time, which led him to try the following design strategies:
dematerialization, interior-exterior permeability, undefined function, provisionality, formal liberation of the structure,
lightness, architecture as a dress, and anti-monumentality.
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[ES] Desde principios de la década de 1980, Toyo Ito asumió la misión de traducir el mensaje mecanicista de Le
Corbusier en la era de la electrónica. Anhelaba superar la referencia a la máquina únicamente como inspiración ...[+]
[ES] Desde principios de la década de 1980, Toyo Ito asumió la misión de traducir el mensaje mecanicista de Le
Corbusier en la era de la electrónica. Anhelaba superar la referencia a la máquina únicamente como inspiración estética,
así como abolir la relación entre forma y función, de acuerdo a la nueva era digital. La experimentación doméstica de Ito, a
lo largo la primera mitad de la década, le llevo a concebir finalmente una ‘arquitectura de líneas simples’. Desde el
Proyecto Dom-ino (1980) hasta la Casa en Magomezawa (1986), se da una paulatina liberación de la formalidad
lecorbuseriana—basada en una sociedad de la producción—en favor de una arquitectura sin forma—en consonancia con
una sociedad del consumo. El proyecto que supone un punto de inflexión en esa evolución fue la Casa en Hanakoganei
(1983), que introducía una serie de maniobras arquitectónicas que Ito implementó posteriormente en Silver Hut (1984), Pao
I (1985) y en la Casa Magomezawa. Estos tres proyectos aglutinan las características que definen la arquitectura de Toyo Ito
desde mediados de los 80 y que en última instancia impulsan ‘la aventura doméstica de los 80 en Japón’, la cual vuelve su
mirada hacia las artes decorativas. La aspiración última de Ito—al igual que la de su ‘alter ego’ Le Corbusier seis décadas
antes—fue diseñar una ‘nueva arquitectura’ acorde con los avances tecnológicos del momento, para ello Ito ensayó las
siguientes estrategias arquitectónicas: desmaterialización, permeabilidad interior-exterior, indefinición funcional,
provisionalidad, liberación formal respecto de la estructura, ligereza, arquitectura como vestido y anti-monumentalidad
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