Resumen:
|
[EN] This paper is an attempt to analyse and decode Le Corbusier’s application of his exceptionally singular and
complex understanding of the order of the natural world in his urban masterpiece- Chandigarh City. It was ...[+]
[EN] This paper is an attempt to analyse and decode Le Corbusier’s application of his exceptionally singular and
complex understanding of the order of the natural world in his urban masterpiece- Chandigarh City. It was Le Corbusier’s
strong belief that architecture was a personal search for truth, a truth that was contained in the organic harmony of nature.
He was convinced that with the advent of the machine in the 19th
century, ties between man and nature had been severed. For
the sake of the citizen’s physiological and psychological health, he felt it was essential that future cities focus on reconnecting
man to nature through large green parks open to the sky, unpolluted by the machine. His own formative years in the lush
forests of the Swiss countryside, sketching and abstracting natural forms helped him observe and internalise the inherent
logic in their geometry. Over the years, a deeper study of mathematical proportions of the human body led Le Corbusier to
propose the Modulor as a standard for the human scale in architecture. This only further cemented his belief that there was
no separate natural order and man-made order; man was a part of nature and therefore a part of the natural order as well.
However, it was the spiritual aspect of city planning that fascinated Le Corbusier the most. After a life long study of natural
forms, he was fully convinced that this Spirit was hidden in the geometries of nature. To him, it was essential that the
twentieth century city employ this spiritual order as a means restore harmony between man, nature and the cosmos
[-]
[ES] Este trabajo conforma un intento para analizar y decodificar la aplicación de Le Corbusier en su comprensión
excepcionalmente singular y compleja del orden del mundo natural en su obra maestra urbana - La Ciudad de ...[+]
[ES] Este trabajo conforma un intento para analizar y decodificar la aplicación de Le Corbusier en su comprensión
excepcionalmente singular y compleja del orden del mundo natural en su obra maestra urbana - La Ciudad de Chandigarh.
La firme creencia de Le Corbusier era que la arquitectura constituía una búsqueda personal de la verdad, una verdad
establecida en la armonía orgánica de la naturaleza. Estaba convencido de que con el surgimiento de las máquinas en el
siglo XIX, los lazos entre el hombre y la naturaleza se habían roto. Por el bien de la salud fisiológica y sicológica de los
ciudadanos, sentía que era fundamental que las ciudades futuras se enfocaran en reconectar al hombre con la naturaleza a
través de grandes parques verdes abiertos al cielo, sin ser contaminados por máquinas. Sus propios años de formación en
los frondosos bosques del campo Suizo, esbozando y captando formas naturales lo ayudaron a observar e internalizar la
lógica inherente en su geometría. Con el transcurso de los años, un estudio más profundo de proporciones matemáticas del
cuerpo humano, llevaron a que Le Corbusier propusiera el Modulor como un estándar para la escala humana en
arquitectura. Esto sólo consiguió consolidar aun más su creencia de que no había una separación entre el orden natural y el
hecho por el hombre; el hombre era parte de la naturaleza y por lo tanto parte del orden natural también. Sin embargo, fue
el aspecto espiritual de la planificación de la ciudad lo que más fascinó a Le Corbusier. Luego de un estudio de formas
naturales a lo largo de la vida, se convenció por completo acerca de que este Espíritu estaba escondido en las geometrías de
la naturaleza. Para él era primordial que la ciudad del siglo veinte empleara este orden espiritual como un medio para
restaurar la armonía entre el hombre, la naturaleza y el cosmos.
[-]
|