Resumen:
|
[EN] The main hypothesis of this paper is that in the image of the Open Hand it is possible to find the reconciliation
between two significant themes of the symbolic universe engendered by Le Corbusier: instrumentality ...[+]
[EN] The main hypothesis of this paper is that in the image of the Open Hand it is possible to find the reconciliation
between two significant themes of the symbolic universe engendered by Le Corbusier: instrumentality and detachment. The
genesis of the Open Hand is therefore to be seen as grounded among his late 1940s plastic works, which notably display the
gradual movement of certain elements of figuration toward an iconic role. The hand appears as a crucial theme to Le
Corbusier. Unlike other themes that have been set as pictograms — as the meander, the solar journey of 24 hours, and the
bull figure —, the hand will not find its definitive form until very late in the architect’s work. The hand’s “other” seems to be
another image from his painting: the winged figure, half woman and half animal, that appears in a wall at the Pavillion
Suisse (mural, 1948) and illustrates the cover of Poésie sur Alger (1951). The image suggests an alienation from the worldly
experience and the tragedy represented by the historical time, related to the volatility of natural phenomena. These two
figures seem to synthesize the two attitudes governing the work of Le Corbusier thereafter. It is in Le Poème de L’Angle Droit
(1947-1953) that the core of the symbolic system of Le Corbusier is found. The duality achieves its final result in the figure of
the Open Hand, elected as the synthesis of the entirety of his symbolic system.
[-]
[ES] La principal hipótesis de este trabajo es que en la imagen de la Mano Abierta es posible encontrar la
reconciliación entre dos temas importantes del universo simbólico engendrada por Le Corbusier: instrumentalidad y ...[+]
[ES] La principal hipótesis de este trabajo es que en la imagen de la Mano Abierta es posible encontrar la
reconciliación entre dos temas importantes del universo simbólico engendrada por Le Corbusier: instrumentalidad y el
desapego. Por tanto, la génesis de la Mano Abierta es ser visto entre sus obras plásticas finales de 1940, que sobre todo
muestran el movimiento gradual de ciertos elementos de la figuración hacia un papel icónico. La mano aparece como un
tema crucial para Le Corbusier. A diferencia de otros temas que se han establecido como pictogramas - como el meandro, el
viaje solar de 24 horas, y la figura del toro -, la mano no encontrará su forma definitiva hasta muy tarde en la obra del
arquitecto. El "otro" parece ser una imagen de su pintura: la figura alada, mitad mujer y mitad animal, que aparece en el
Pabellón Suisse (mural, 1948) e ilustra la portada de Poésie sur Alger (1951). La imagen sugiere una alienación de la
experiencia mundana y la tragedia representada por el tiempo histórico, relacionado con la volatilidad de los fenómenos
naturales. Estas dos figuras parecen sintetizar las dos actitudes que rigen la obra de Le Corbusier a partir de entonces. Es
en Le Poème L'Angle Droit de (1947-1.953) que el núcleo del sistema simbólico de Le Corbusier se encuentra. La dualidad
logra su resultado final en la figura de la Mano Abierta, elegido como la síntesis de la totalidad de su sistema simbólico.
[-]
|