Resumen:
|
[EN] Following a seven year period dedicated to the creation and development of nineteen manuscript poems, which
today are considered a synthesis of his thinking, in 1955 Le Corbusier published his Poème de l´Angle Droit. ...[+]
[EN] Following a seven year period dedicated to the creation and development of nineteen manuscript poems, which
today are considered a synthesis of his thinking, in 1955 Le Corbusier published his Poème de l´Angle Droit. The study of
this poem reveals the principal themes that dominated his trajectory, as well as a series of elements, namely the sword, the
cloud and the star, which appear in his pictorial and architectural work. This paper aims to shed light on the connections
established between one of these elements in particular —the star— and its incorporation into Lecorbuserian method of
architectural design. It seeks to analyse how this item is repeated obsessively, forming images which remain rooted in the
architectural strategies developed by the Swiss architect. The star speaks of a lighthouse, a guide, a driving force that spurs
on the journey. It is the element that represents the mobility of the cosmos, which governs the nature of repetition linked to
art; a signal that guides the traveler and traces the route their steps must take them, leading us to think of a bright light and
the distance that separates the real and the imagined. And above all, it is the reference in those buildings that condensed the
reflections that gave coherence and unity to the various project options.
[-]
[ES] Tras crear y desarrollar durante siete años diecinueve poemas manuscritos, que hoy en día son considerados
síntesis de su pensamiento, Le Corbusier publicó en 1955 su Poème de l´Angle Droit. Al estudiar este poema ...[+]
[ES] Tras crear y desarrollar durante siete años diecinueve poemas manuscritos, que hoy en día son considerados
síntesis de su pensamiento, Le Corbusier publicó en 1955 su Poème de l´Angle Droit. Al estudiar este poema reconocemos en
él los principales temas presentes en su trayectoria, así como algunos elementos —la espada, la nube y la estrella— que
aparecen en su obra pictórica y arquitectónica. La presente comunicación pretende desvelar las conexiones que se
establecen entre uno de estos elementos en concreto, como es la imagen de la estrella, y su incorporación al proceso de
proyecto lecorbusieriano. Se trata de analizar cómo este tema, que se repite de forma obsesiva, configura imágenes que
permanecen en las estrategias arquitectónicas que llevó a cabo el maestro suizo. La estrella habla de faro, de guía, de motor
dentro de un proceso de viaje. Es el elemento que representa la movilidad del cosmos, que rige ese carácter de repetición
ligado al arte; una señal que guía al viajero y define el itinerario que deben seguir sus pasos, que nos hace pensar en una
brillante luz y en la distancia entre lo real y lo imaginado. Y, sobre todo, es la referencia presente en edificios, que
condensaban así reflexiones que daban coherencia y unidad a las distintas opciones del proyecto.
[-]
|