Resumen:
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[EN] What ontological implications are conveyed by the simultaneous perception of live and recorded experiences? In how many different ways do we experience time? After the invention of "liveHfeedback" in the sixties, we ...[+]
[EN] What ontological implications are conveyed by the simultaneous perception of live and recorded experiences? In how many different ways do we experience time? After the invention of "liveHfeedback" in the sixties, we can speak of growing trends towards hybridization of overlapping actions and recordings. This phenomenon is one of the consequences of the performance turn in the sixties that took place simultaneously with video art and new media development Overlapping recordings and live broadcasting opened up an unknown sense of simultaneity, both technical and conceptual. A kind of multitemporal experience that combines staging and mediation, and that generates changes in the visible and perceptible fields. Performative and digital proposals found in artistic companies such as Exmachina [founded by Robert Lepage] are drawing the attention to these kind of multitemporal experiences. Their team handles video, image, sound, performance and dance, and the audience have to pay attention to multiple stimuli and different temporalities. Technology makes the experience of multiple narrativity in live present possible and the performance is similar to real life, and creates a collective action done between performers, artists and audience. This text suggests rethinking the concept of 'simultaneity', and is structured in three main ideas: acknowledging a new way of mediation since 'liveHfeedback' was invented; 'multitemporal' analysis from a technological perspective; and the repercussions of both phenomena in art, especially focusing on some crossHdisciplinary practices of performance art.
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[ES] ¿De cuántas maneras vivimos el tiempo desde que tenemos tecnología a nuestro alcance? ¿Qué supone ontológicamente asistir a propuestas artísticas que combinan directo y diferido? Tras la invención del live-feedback, ...[+]
[ES] ¿De cuántas maneras vivimos el tiempo desde que tenemos tecnología a nuestro alcance? ¿Qué supone ontológicamente asistir a propuestas artísticas que combinan directo y diferido? Tras la invención del live-feedback, vinculado al giro performativo de los 1960 que discurre en paralelo al desarrollo del vídeo y de nuevas herramientas de comunicación, podemos hablar de una tendencia hacia la hibridación de prácticas que superponen acción performativa y registro. La combinación de registro y emisión en directo abre una noción de lo simultáneo inédita, tanto técnica como conceptualmente. Un tipo de experiencia 'multi-temporal' que combina escenificación y mediación y que transmuta los problemas que se han asociado a 'lo mediado', generando cambios en el terreno de lo visible y lo perceptible. Propuestas performativas digitales como Exmachina de Robert Lepage ponen sobre la mesa la cuestión de la experiencia multitemporal. En ellas se mezclan vídeo, sonido, performance, danza e interpretación y el espectador se ve obligado a mantener la atención en diversos estímulos y temporalidades superpuestas. La tecnología posibilita la vivencia de una narratividad múltiple del presente en vivo y el presente mediado e intervenido, que, por analogía, trasciende las fronteras entre el arte y la vida, y genera contenido y sentido por sí sola, creando una vivencia conjunta entre performers, artistas y público.Este texto propone, pues, la revisión de la noción de simultaneidad, y pivota sobre tres ejes: la asunción de una nueva forma de mediación desde la concepción del live-feedback; el cuestionamiento desde la perspectiva tecnológica de la idea de multitemporalidad; y el reflejo de todo ello observable en ciertas producciones artísticas vinculadas a las artes performativas.
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