Resumen:
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[EN] The network has become a field of exploration from the artistic point of view since birth. It has supported movements, around their posibilities, have become like art or new media, specifically, net art. Internet has ...[+]
[EN] The network has become a field of exploration from the artistic point of view since birth. It has supported movements, around their posibilities, have become like art or new media, specifically, net art. Internet has made it possible, regardless of geographical impediments, the interconnection of information and, in turn, has enabled a virtual world like the Metaverse, in one of its variants, Second Life, has been structured in the image of the real, for art is a new field in which to investigate some characteristics of the virtual context in which it is located. The network, on the other hand, is defined for art as a tool to exploit in the arts with intentions interconnective seeking to apply its global capacity, which, in turn, enables the development of art based on concepts of telepresence and interactivity about space, either physical or virtual character. Thus, the space becomes art through forked shape network; first, finding a place of artistic action that constitutes a field of new possibilities unthinkable virtual reality and, second, the possibility of a global artistic practice.
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[ES] En la historia del arte es posible rastrear la intención inmersiva casi desde sus orígenes. Hoy en día ante la emergencia de los nuevos medios se plantea el uso de este mismo concepto en relación a la virtualidad ...[+]
[ES] En la historia del arte es posible rastrear la intención inmersiva casi desde sus orígenes. Hoy en día ante la emergencia de los nuevos medios se plantea el uso de este mismo concepto en relación a la virtualidad digital y a los entornos de estas características. Entornos en muchos casos atractivos para la experimentación artística por lo que la inmersión esta vez en términos tecnológicos vuelve a estar ligada a lo artístico y a los procesos creativos. Este trabajo se plantea, comenzando por un recorrido histórico partiendo de lo virtual inmersivo, hasta la inmersión que posibilita la era digital en que vivimos. Siempre desde el punto de vista del arte y analizando especialmente esta ultima parte, la tecnológica, como generadora de nuevas plásticas en entornos digitales con un componente de inmersión y en continuo contraste con momentos precedentes en la historia del arte. Definido un campo de acción, este trabajo pasa a centrarse en los actores que en él intervienen: desde los medios técnicos que lo posibilitan, espacios, creadores nuevas prácticas estéticas y metodologías en torno a la creación artística y la inmersión.
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