Resumen:
|
[EN] Placing such as initial sediment the concept of the darkness, as well as those that derive from their terminology, such as obscurantism, or with the physiological relationship with the place, as the black color, in ...[+]
[EN] Placing such as initial sediment the concept of the darkness, as well as those that derive from their terminology, such as obscurantism, or with the physiological relationship with the place, as the black color, in this article we approach to the possible relationships between the processes of destruction and deconstruction, in derridean terms, associated with the memory. That is, as similar processes to the concept darkness, are presented through by contemporary artists, such as Christian Boltanski (1 44) and Michael Landy (1 63), among others, the most immediate consequences that transcend the viewer from the conception of the dark, alluding to the thought of Jacques Derrida (1 7), which take place in the memory of the subject. It is intended here present a segment of the study that I am doing in my doctoral thesis. With the premise of a naysayer symbology of the concept of darkness, as well as those derived etymologically the same, we approach the processes, of existentialist character, perceived in the works presented, to configure and display those that appeal to the occult. To conclude, a thoughtful synthesis of those concepts discussed in our article is submitted, which in turn are identified with the processes of destruction and deconstruction analogous to the phenomenology of darkness.
[-]
[ES] Situando como sedimento inicial el concepto de oscuridad, así como aquellos que derivan de su terminología, como puede ser el oscurantismo, o de su relación fisiológica con el medio, como el color negro, nos aproximamos ...[+]
[ES] Situando como sedimento inicial el concepto de oscuridad, así como aquellos que derivan de su terminología, como puede ser el oscurantismo, o de su relación fisiológica con el medio, como el color negro, nos aproximamos en el presente artículo a las relaciones posibles entre los procesos de destrucción y deconstrucción, en términos derridianos, asociados a la memoria. Es decir, como procesos análogos al concepto oscuridad, se presenta, a través de artistas contemporáneos, como Christian Boltanski (1944- ) o Michael Landy (1963- ), entre otros, las consecuencias más inmediatas que trascienden al espectador desde la concepción de la oscuridad, haciendo alusión al pensamiento de Jacques Derridá (1997), que tienen cabida en la memoria del sujeto. Se pretende aquí presentar un segmento del estudio que llevo a cabo en mi tesis doctoral. Con la premisa de una simbología negativista del concepto de oscuridad, así como aquellos otros derivados etimológicamente del mismo, nos aproximamos a los procesos, de carácter existencialista, que se perciben en las obras presentadas, para configurar y visualizar aquellos otros que apelan a lo oculto. A modo de conclusión, se presenta una síntesis reflexiva sobre aquellos conceptos tratados en nuestro artículo, que a su vez se identifican con los procesos de destrucción y deconstrucción análogos a la fenomenología de la oscuridad.
[-]
|