Resumen:
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[EN] The current comunication intends to review the relationship between the real and the virtual in the development of artistic expression, from the Media Archaeology of the underground movements originated by the use of ...[+]
[EN] The current comunication intends to review the relationship between the real and the virtual in the development of artistic expression, from the Media Archaeology of the underground movements originated by the use of automatic processes of [re]production, transmission and printing of images at the end of the XX century and early XXI century, as experimental vanguard outside the official historiography, beginning of the digital art and root of Media Art.
These pre-digital and digital artistic proposals show what supposed for the artist the first stumble with automatic machines of the image, commonly called photocopier, video and computer, which in his hands became innovative tools of the iconography breaking many of the traditional concepts of art and being base of the transformation from analog to digital paradigms. These works reveal the search by the artist, thanks to its playful instinct, of the experimentation as a way to know not only the machine itself, but everything around it through the most erotic intersection with technology, that transcends the tread and allows our instant and ubiquitous representation. The main objective claim about a digital art that has its roots in automatic technologies emerged in the sixties, based on the Collections and Archives of Contemporary Art in Cuenca (CAAC), especially the International Museum of Electrography (MIDE) the unique open lab-museum in the world where there are some of the main artworks of the Electrographic Art, with more than 1,800 works created with processes related to technology. A lab-museum to preserve and create work through researching, which exemplifies the pass from analog-tangible to digital-intangible artworks.
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[ES] La presente investigación propone revisar la relación entre lo real y lo virtual en el desarrollo de las manifestaciones artísticas, partiendo de una Arqueología de los Medios de los movimientos underground originados ...[+]
[ES] La presente investigación propone revisar la relación entre lo real y lo virtual en el desarrollo de las manifestaciones artísticas, partiendo de una Arqueología de los Medios de los movimientos underground originados de los procesos automáticos de [re]producción, transmisión e impresión de imágenes de finales del S.XX y principios del S.XXI, como vanguardias experimentales ajenas a la historiografía oficial, principios del arte digital y raíz del Media Art. Estos procesos dieron lugar a unas propuestas que manifiestan lo que supuso para el artista tropezar por primera vez con las máquinas automáticas de la imagen, comúnmente fotocopiadora, video y ordenador, que en sus manos se convirtieron en innovadoras herramientas que rompieron muchos de los conceptos tradicionales del arte y son la línea directa con el arte digital que no nació desamparado. Estas obras evidencia la búsqueda del artista, gracias a su pulsión lúdica, de la experimentación como modo de conocer, no sólo la propia máquina, sino todo lo que le rodea a través de la mirada de ésta: los más banales objetos, las personas, su espacio, incluso como modo de conocerse a sí mismo a través de la intersección más erótica con la tecnología, aquella que traspasa la huella, y permite nuestra representación instantánea y ubicua. El objetivo será reivindicar un arte digital que tiene sus raíces en las tecnologías automáticas que surgen en los años sesenta, partiendo, entre otras, de las Colecciones y Archivos de Arte Contemporáneo de Cuenca (CAAC), especialmente del Museo Internacional de Electrografía (MIDE), uno hito en la historiografía del arte y las nuevas tecnologías, con más de 1800 obras creadas con procesos relacionados con las tecnologías. Un lab-museo para la conservación de obra y la creación mediante la investigación, que ejemplifica el paso del arte analógico-tangible al digital-intangible con obras de Arte Electrográfico, Digital y Multimedia.
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