Resumen:
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[EN] This text is an approach to a complex and specific discussion of research in art, which is the one about the contradictions arising from the use of the scientific method as the basis of legitimacy of a knowledge ...[+]
[EN] This text is an approach to a complex and specific discussion of research in art, which is the one about the contradictions arising from the use of the scientific method as the basis of legitimacy of a knowledge (textual, academic and multidisciplinary), that is heavily pierced by contemporary theory of knowledge criticism. In this sense, the debate takes the form of an epistemological, ontological and methodological shock, in an area where the scientific method based on the positivist paradigm and the concept of knowledge (of works of art as an object of knowledge) live together as a symbolic and semantic construction with social and political characteristics. If we understand the text as a likely stand to be intervened and we understand that it has great potential beyond mere descriptive translation of the experiences and findings, I wonder the reasons and motivations to stick to academicism when putting into words the art research. Given this situation, I intend to invite to reflect on ways of stating in academic production and the approach of the text as a space for experimentation that can (or not) cluster the specificities and richness of this type of research. Therefore, and in order to address what might be considered a crisis of legitimacy of specific modes of cultural production of knowledge, I stand up for the feminist critique of epistemology through the concept of situated knowledge, relying on the genealogies, the emergence of bodies, subjectivities and diversity in specific areas of production of this field of knowledgement.
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[ES] Esta comunicación es un acercamiento a un debate complejo y específico de la investigación en arte, que es el de las contradicciones que derivan del uso del método científico como base de la legitimación de un ...[+]
[ES] Esta comunicación es un acercamiento a un debate complejo y específico de la investigación en arte, que es el de las contradicciones que derivan del uso del método científico como base de la legitimación de un conocimiento –tanto textual y académico como multi- e interdisciplinar- fuertemente atravesado por las críticas contemporáneas a la teoría del conocimiento. En este sentido, el debate toma forma de choque epistemológico, ontológico y metodológico, en un terreno en que conviven el método científico basado en el paradigma positivista y la concepción del conocimiento –de las obras de arte como objeto de conocimiento- como construcción simbólica y semántica de carácter social y político. Entendiendo lo textual como un soporte susceptible de ser intervenido y con grandes potencialidades más allá de la mera traducción descriptiva de las experiencias y los hallazgos, me cuestiono los porqués y “para qué(s)” de ceñirse al academicismo a la hora de poner en palabras la investigación en arte. En este sentido, pretendo invitar a la reflexión acerca de los modos de enunciar en la producción académica y al planteamiento del texto como espacio de experimentación capaz –o no- de recoger las especificidades y la riqueza de este tipo de investigaciones. Por tanto, y para abordar lo que podríamos considerar una crisis de los modos de legitimación del conocimiento específicos de la investigación académica aplicada al arte, defiendo la crítica feminista a la epistemología a través del concepto de conocimiento situado, apostando por las genealogías, por la irrupción de los cuerpos, las subjetividades y la diversidad en los espacios específicos de producción de estos saberes.
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