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Diseño de un Experimento de Optimización del Proceso de Coagulación-Floculación de Aguas en el Laboratorio de Química

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Diseño de un Experimento de Optimización del Proceso de Coagulación-Floculación de Aguas en el Laboratorio de Química

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dc.contributor.author Devesa-Rey, Rosa es_ES
dc.contributor.author Rodríguez Rodríguez, Francisco Javier es_ES
dc.contributor.author Urréjola Madriñan, Santiago es_ES
dc.date.accessioned 2017-10-26T06:59:28Z
dc.date.available 2017-10-26T06:59:28Z
dc.date.issued 2017-08-01
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/10251/90049
dc.description.abstract [EN] The application of mathematical concepts and the generation of mathematical solutions to engineeringproblems are essential to the educational problems of all undergraduate engineering students. As enginee-ring is a practising profession, multidisciplinary approaches to lab experiment courses can lead to a betterexperience for students. This paper describes the application of Surface Response Methodologies (RSM)to a Chemical Engineering course. In particular, the paper considers the application of an experimentaldesign employing scienti c software likeStatgraphicsto mimic the management of polluted e uentsfrom industries, so students will relate \real world" into an otherwise theoretical education. The mainlaboratory skills developed under the framework of this course will be problem-working, communicationand teamwork es_ES
dc.description.abstract [ES] La aplicación de conceptos matemáticos y la generación de soluciones matemáticas a problemas de ingeniería son esenciales para la enseñanza de todos los estudiantes de grado de ingeniería. Como la ingeniería es una profesión de carácter eminentemente práctico, los enfoques multidisciplinares para experimentación de laboratorio pueden conducir a un mejor aprendizaje para los alumnos. En este trabajo se descríbela aplicación de metodologías de superficie de respuesta (RSM) para un curso de Ingeniería Química. En particular, el documento considera la aplicación de un diseño experimental empleando software científico como Statgraphics para simular la gestión de efluentes contaminados procedentes de las industrias, para que los estudiantes relacionen el “mundo real” con los conceptos más teóricos impartidos en el aula. Las principales competencias de laboratorio desarrolladas en este curso serán el trabajo por proyectos y la propuesta de soluciones, la comunicación y el trabajo en equipo. es_ES
dc.language Español es_ES
dc.publisher Universitat Politècnica de València
dc.relation.ispartof Modelling in Science Education and Learning
dc.rights Reconocimiento - No comercial (by-nc) es_ES
dc.subject Metodología de superfície de respuesta es_ES
dc.subject Diseño experimental es_ES
dc.subject Box-Behnken es_ES
dc.subject Response surface methodology es_ES
dc.subject Experimental design es_ES
dc.title Diseño de un Experimento de Optimización del Proceso de Coagulación-Floculación de Aguas en el Laboratorio de Química es_ES
dc.title.alternative Design of an Experiment of Optimization ofa Coagulation-Flocculation Process in Waterin a Chemistry Laboratory es_ES
dc.type Artículo es_ES
dc.date.updated 2017-10-26T06:41:21Z
dc.identifier.doi 10.4995/msel.2017.5830
dc.rights.accessRights Abierto es_ES
dc.description.bibliographicCitation Devesa-Rey, R.; Rodríguez Rodríguez, FJ.; Urréjola Madriñan, S. (2017). Diseño de un Experimento de Optimización del Proceso de Coagulación-Floculación de Aguas en el Laboratorio de Química. Modelling in Science Education and Learning. 10(2):35-44. https://doi.org/10.4995/msel.2017.5830 es_ES
dc.description.accrualMethod SWORD es_ES
dc.relation.publisherversion https://doi.org/10.4995/msel.2017.5830 es_ES
dc.description.upvformatpinicio 35 es_ES
dc.description.upvformatpfin 44 es_ES
dc.type.version info:eu-repo/semantics/publishedVersion es_ES
dc.description.volume 10
dc.description.issue 2
dc.identifier.eissn 1988-3145
dc.description.references Bezerra, M. A., Santelli, R. E., Oliveira, E. P., Villar, L. S., & Escaleira, L. A. (2008). Response surface methodology (RSM) as a tool for optimization in analytical chemistry. Talanta, 76(5), 965-977. doi:10.1016/j.talanta.2008.05.019 es_ES
dc.description.references Box, G. E. P., & Behnken, D. W. (1960). Simplex-Sum Designs: A Class of Second Order Rotatable Designs Derivable From Those of First Order. The Annals of Mathematical Statistics, 31(4), 838-864. doi:10.1214/aoms/1177705661 es_ES
dc.description.references Devesa-Rey, R., Moldes, A. B., Sanmartin, P., Prieto-Fernández, Á., & Barral, M. T. (2010). Application of an incomplete factorial design for the formation of an autotrophic biofilm on river bed sediments at a microcosms scale. Journal of Soils and Sediments, 10(8), 1623-1632. doi:10.1007/s11368-010-0289-0 es_ES
dc.description.references Feisel, L. D., & Rosa, A. J. (2005). The Role of the Laboratory in Undergraduate Engineering Education. Journal of Engineering Education, 94(1), 121-130. doi:10.1002/j.2168-9830.2005.tb00833.x es_ES
dc.description.references Ferreira, S. L. C., Bruns, R. E., Ferreira, H. S., Matos, G. D., David, J. M., Brandão, G. C., … dos Santos, W. N. L. (2007). Box-Behnken design: An alternative for the optimization of analytical methods. Analytica Chimica Acta, 597(2), 179-186. doi:10.1016/j.aca.2007.07.011 es_ES
dc.description.references Ludlow, D. K., & Schulz, K. H. (1994). Writing Across the Chemical Engineering Curriculum at the University of North Dakota. Journal of Engineering Education, 83(2), 161-168. doi:10.1002/j.2168-9830.1994.tb01097.x es_ES
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