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dc.contributor.author | Devesa-Rey, Rosa | es_ES |
dc.contributor.author | Rodríguez Rodríguez, Francisco Javier | es_ES |
dc.contributor.author | Urréjola Madriñan, Santiago | es_ES |
dc.date.accessioned | 2017-10-26T06:59:28Z | |
dc.date.available | 2017-10-26T06:59:28Z | |
dc.date.issued | 2017-08-01 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10251/90049 | |
dc.description.abstract | [EN] The application of mathematical concepts and the generation of mathematical solutions to engineeringproblems are essential to the educational problems of all undergraduate engineering students. As enginee-ring is a practising profession, multidisciplinary approaches to lab experiment courses can lead to a betterexperience for students. This paper describes the application of Surface Response Methodologies (RSM)to a Chemical Engineering course. In particular, the paper considers the application of an experimentaldesign employing scienti c software likeStatgraphicsto mimic the management of polluted e uentsfrom industries, so students will relate \real world" into an otherwise theoretical education. The mainlaboratory skills developed under the framework of this course will be problem-working, communicationand teamwork | es_ES |
dc.description.abstract | [ES] La aplicación de conceptos matemáticos y la generación de soluciones matemáticas a problemas de ingeniería son esenciales para la enseñanza de todos los estudiantes de grado de ingeniería. Como la ingeniería es una profesión de carácter eminentemente práctico, los enfoques multidisciplinares para experimentación de laboratorio pueden conducir a un mejor aprendizaje para los alumnos. En este trabajo se descríbela aplicación de metodologías de superficie de respuesta (RSM) para un curso de Ingeniería Química. En particular, el documento considera la aplicación de un diseño experimental empleando software científico como Statgraphics para simular la gestión de efluentes contaminados procedentes de las industrias, para que los estudiantes relacionen el “mundo real” con los conceptos más teóricos impartidos en el aula. Las principales competencias de laboratorio desarrolladas en este curso serán el trabajo por proyectos y la propuesta de soluciones, la comunicación y el trabajo en equipo. | es_ES |
dc.language | Español | es_ES |
dc.publisher | Universitat Politècnica de València | |
dc.relation.ispartof | Modelling in Science Education and Learning | |
dc.rights | Reconocimiento - No comercial (by-nc) | es_ES |
dc.subject | Metodología de superfície de respuesta | es_ES |
dc.subject | Diseño experimental | es_ES |
dc.subject | Box-Behnken | es_ES |
dc.subject | Response surface methodology | es_ES |
dc.subject | Experimental design | es_ES |
dc.title | Diseño de un Experimento de Optimización del Proceso de Coagulación-Floculación de Aguas en el Laboratorio de Química | es_ES |
dc.title.alternative | Design of an Experiment of Optimization ofa Coagulation-Flocculation Process in Waterin a Chemistry Laboratory | es_ES |
dc.type | Artículo | es_ES |
dc.date.updated | 2017-10-26T06:41:21Z | |
dc.identifier.doi | 10.4995/msel.2017.5830 | |
dc.rights.accessRights | Abierto | es_ES |
dc.description.bibliographicCitation | Devesa-Rey, R.; Rodríguez Rodríguez, FJ.; Urréjola Madriñan, S. (2017). Diseño de un Experimento de Optimización del Proceso de Coagulación-Floculación de Aguas en el Laboratorio de Química. Modelling in Science Education and Learning. 10(2):35-44. https://doi.org/10.4995/msel.2017.5830 | es_ES |
dc.description.accrualMethod | SWORD | es_ES |
dc.relation.publisherversion | https://doi.org/10.4995/msel.2017.5830 | es_ES |
dc.description.upvformatpinicio | 35 | es_ES |
dc.description.upvformatpfin | 44 | es_ES |
dc.type.version | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | es_ES |
dc.description.volume | 10 | |
dc.description.issue | 2 | |
dc.identifier.eissn | 1988-3145 | |
dc.description.references | Bezerra, M. A., Santelli, R. E., Oliveira, E. P., Villar, L. S., & Escaleira, L. A. (2008). Response surface methodology (RSM) as a tool for optimization in analytical chemistry. Talanta, 76(5), 965-977. doi:10.1016/j.talanta.2008.05.019 | es_ES |
dc.description.references | Box, G. E. P., & Behnken, D. W. (1960). Simplex-Sum Designs: A Class of Second Order Rotatable Designs Derivable From Those of First Order. The Annals of Mathematical Statistics, 31(4), 838-864. doi:10.1214/aoms/1177705661 | es_ES |
dc.description.references | Devesa-Rey, R., Moldes, A. B., Sanmartin, P., Prieto-Fernández, Á., & Barral, M. T. (2010). Application of an incomplete factorial design for the formation of an autotrophic biofilm on river bed sediments at a microcosms scale. Journal of Soils and Sediments, 10(8), 1623-1632. doi:10.1007/s11368-010-0289-0 | es_ES |
dc.description.references | Feisel, L. D., & Rosa, A. J. (2005). The Role of the Laboratory in Undergraduate Engineering Education. Journal of Engineering Education, 94(1), 121-130. doi:10.1002/j.2168-9830.2005.tb00833.x | es_ES |
dc.description.references | Ferreira, S. L. C., Bruns, R. E., Ferreira, H. S., Matos, G. D., David, J. M., Brandão, G. C., … dos Santos, W. N. L. (2007). Box-Behnken design: An alternative for the optimization of analytical methods. Analytica Chimica Acta, 597(2), 179-186. doi:10.1016/j.aca.2007.07.011 | es_ES |
dc.description.references | Ludlow, D. K., & Schulz, K. H. (1994). Writing Across the Chemical Engineering Curriculum at the University of North Dakota. Journal of Engineering Education, 83(2), 161-168. doi:10.1002/j.2168-9830.1994.tb01097.x | es_ES |
dc.description.references | Woods, D.R., Felder, R.M., Rugarcia, A. & Stice, J.E. (2000). The future of engineering education III. Developing critical skills. Chemical Engineering Education, 34(2), 108-117. | es_ES |