- -

Análisis de los procesos de resolución de tres tareas de modelización

RiuNet: Institutional repository of the Polithecnic University of Valencia

Share/Send to

Cited by

Statistics

Análisis de los procesos de resolución de tres tareas de modelización

Show full item record

Gallart Palau, C.; Ferrando Palomares, I.; García-Raffi, LM. (2017). Análisis de los procesos de resolución de tres tareas de modelización. Modelling in Science Education and Learning. 10(2):137-152. doi:10.4995/msel.2017.6680

Por favor, use este identificador para citar o enlazar este ítem: http://hdl.handle.net/10251/90062

Files in this item

Item Metadata

Title: Análisis de los procesos de resolución de tres tareas de modelización
Secondary Title: Analysis of the resolution processes of threemodeling tasks
Author:
UPV Unit: Universitat Politècnica de València. Instituto Universitario de Matemática Pura y Aplicada - Institut Universitari de Matemàtica Pura i Aplicada
Universitat Politècnica de València. Departamento de Matemática Aplicada - Departament de Matemàtica Aplicada
Issued date:
Abstract:
[EN] n this paper we present a comparative analysis of the resolution process of three modeling tasks per-formed by secondary education students (13-14 years), designed from three di erent points of view: ...[+]


[ES] En el presente artículo presentamos un análisis comparado del proceso de resolución de tres tareas de modelización por parte de alumnos de 3oESO (13-14 años), diseñadas a partir de tres perspectivas distintas: las ...[+]
Subjects: Modelización matemática , Tareas de modelización , Competencia matemática , Educación secundaria , Mathematical modeling , Modeling tasks , Mathematical competence , Secondary education
Copyrigths: Reconocimiento - No comercial (by-nc)
Source:
Modelling in Science Education and Learning. (eissn: 1988-3145 )
DOI: 10.4995/msel.2017.6680
Publisher:
Universitat Politècnica de València
Publisher version: https://doi.org/10.4995/msel.2017.6680
Type: Artículo

References

Ärlebäck, J. B., & Doerr, H. M. (2015). Moving Beyond a Single Modelling Activity. Mathematical Modelling in Education Research and Practice, 293-303. doi:10.1007/978-3-319-18272-8_24

Borromeo-Ferri, R. (2006). Theorical and empirical differentiations of phases in the modeling process. Zentralblatt für Didaktik der Mathematik, 41, 453-465.

Galbraith, P., & Stillman, G. (2006). A framework for identifying student blockages during transitions in the modelling process. ZDM, 38(2), 143-162. doi:10.1007/bf02655886 [+]
Ärlebäck, J. B., & Doerr, H. M. (2015). Moving Beyond a Single Modelling Activity. Mathematical Modelling in Education Research and Practice, 293-303. doi:10.1007/978-3-319-18272-8_24

Borromeo-Ferri, R. (2006). Theorical and empirical differentiations of phases in the modeling process. Zentralblatt für Didaktik der Mathematik, 41, 453-465.

Galbraith, P., & Stillman, G. (2006). A framework for identifying student blockages during transitions in the modelling process. ZDM, 38(2), 143-162. doi:10.1007/bf02655886

Gallart C., Ferrando I. y García-Raffi L.M. (2015). El profesor ante la actividad modelizadora en el aula de secundaria. SUMA, 79, 9-16.

Lesh R. y Doerr H. M. (2003). Foundations of a models and modeling perspective on mathematics teaching, learning, and problem-solving. En R. Lesh y H.M. Doerr (Eds.), Beyond Constructivism: Models and modeling perspectives on mathematics problem solving, learning, and teaching. (pp. 3-34). Mahwah, New Jersey: Lawrence Erlbaum & Associates.

Lesh R., Hoover M., Hole B., Kelly A. y Post T. (2000). Principles for Developing Thought-Revealing Activities for Students and Teachers. En A. Kelly y R. Lesh (Eds.), Handbook of Research Design in Mathematics and Science Education. (pp. 591-645). Mahwah, New Jersey: Lawrence Erlbaum & Associates.

Maaß, K. (2006). What are modelling competencies? ZDM, 38(2), 113-142. doi:10.1007/bf02655885

Maaß, K. (2010). Classification Scheme for Modelling Tasks. Journal für Mathematik-Didaktik, 31(2), 285-311. doi:10.1007/s13138-010-0010-2

Maaß, K., & Gurlitt, J. (2011). LEMA – Professional Development of Teachers in Relation to Mathematical Modelling. Trends in Teaching and Learning of Mathematical Modelling, 629-639. doi:10.1007/978-94-007-0910-2_60

Niss M. (2003). Quantitative Literacy and Mathematical Competencies. En B.I. Madison y L.A. Steen (Eds.), Quantitative Literacy | Why Numeracy Matters for Schools and Colleges. (pp. 215-220). Princeton, NJ: National Council on Education and the Disciplines.

Niss M. (2004). Mathematical competencies and the learning of mathematics: the Danish Kom project. En Gagtsis y Papastavridis (Eds.), 3rd Mediterranean Conference on mathematical education, 3-5 January 2003, Athens, Greece. (pp. 115-124). Athens: The Hellenic mathematical society.

Pollak, H. O. (1969). How can we teach applications of mathematics? Educational Studies in Mathematics, 2(2-3), 393-404. doi:10.1007/bf00303471

Vilatzara, Grup (2001b). Experiencias sobre proyectos e investigaciones matemáticas en secundaria. Revista Números. Revista de Didáctica de las Matemáticas. Sociedad Canaria Isaac Newton de Profesores de Matemáticas, 46, 29-46.

[-]

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record