Mostrar el registro sencillo del ítem
dc.contributor.author | Gallart Palau, Cèsar | es_ES |
dc.contributor.author | Ferrando Palomares, Irene | es_ES |
dc.contributor.author | García-Raffi, L. M. | es_ES |
dc.date.accessioned | 2017-10-26T07:38:59Z | |
dc.date.available | 2017-10-26T07:38:59Z | |
dc.date.issued | 2017-08-01 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10251/90062 | |
dc.description.abstract | [EN] n this paper we present a comparative analysis of the resolution process of three modeling tasks per-formed by secondary education students (13-14 years), designed from three di erent points of view: TheModelling-eliciting Activities, the LEMA project, and the Realistic Mathematical Problems. The purposeof this analysis is to obtain a methodological characterization of them in order to provide to secondaryeducation teachers a proper selection and sequencing of tasks for their implementation in the classroom. | es_ES |
dc.description.abstract | [ES] En el presente artículo presentamos un análisis comparado del proceso de resolución de tres tareas de modelización por parte de alumnos de 3oESO (13-14 años), diseñadas a partir de tres perspectivas distintas: las Modelling-Eliciting Activities, el proyecto LEMA, y los Problemas Matemáticos Realistas. El objetivo de este análisis es obtener una caracterización metodológica de las mismas que permita al profesor de secundaria una adecuada selección y secuenciación de las tareas para su implementación en el aula. | es_ES |
dc.language | Español | es_ES |
dc.publisher | Universitat Politècnica de València | |
dc.relation.ispartof | Modelling in Science Education and Learning | |
dc.rights | Reconocimiento - No comercial (by-nc) | es_ES |
dc.subject | Modelización matemática | es_ES |
dc.subject | Tareas de modelización | es_ES |
dc.subject | Competencia matemática | es_ES |
dc.subject | Educación secundaria | es_ES |
dc.subject | Mathematical modeling | es_ES |
dc.subject | Modeling tasks | es_ES |
dc.subject | Mathematical competence | es_ES |
dc.subject | Secondary education | es_ES |
dc.title | Análisis de los procesos de resolución de tres tareas de modelización | es_ES |
dc.title.alternative | Analysis of the resolution processes of threemodeling tasks | es_ES |
dc.type | Artículo | es_ES |
dc.date.updated | 2017-10-26T06:40:13Z | |
dc.identifier.doi | 10.4995/msel.2017.6680 | |
dc.rights.accessRights | Abierto | es_ES |
dc.contributor.affiliation | Universitat Politècnica de València. Escuela Técnica Superior de Ingenieros de Caminos, Canales y Puertos - Escola Tècnica Superior d'Enginyers de Camins, Canals i Ports | es_ES |
dc.contributor.affiliation | Universitat Politècnica de València. Instituto Universitario de Matemática Pura y Aplicada - Institut Universitari de Matemàtica Pura i Aplicada | es_ES |
dc.contributor.affiliation | Universitat Politècnica de València. Departamento de Matemática Aplicada - Departament de Matemàtica Aplicada | es_ES |
dc.description.bibliographicCitation | Gallart Palau, C.; Ferrando Palomares, I.; García-Raffi, LM. (2017). Análisis de los procesos de resolución de tres tareas de modelización. Modelling in Science Education and Learning. 10(2):137-152. https://doi.org/10.4995/msel.2017.6680 | es_ES |
dc.description.accrualMethod | SWORD | es_ES |
dc.relation.publisherversion | https://doi.org/10.4995/msel.2017.6680 | es_ES |
dc.description.upvformatpinicio | 137 | es_ES |
dc.description.upvformatpfin | 152 | es_ES |
dc.type.version | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | es_ES |
dc.description.volume | 10 | |
dc.description.issue | 2 | |
dc.identifier.eissn | 1988-3145 | |
dc.description.references | Ärlebäck, J. B., & Doerr, H. M. (2015). Moving Beyond a Single Modelling Activity. Mathematical Modelling in Education Research and Practice, 293-303. doi:10.1007/978-3-319-18272-8_24 | es_ES |
dc.description.references | Borromeo-Ferri, R. (2006). Theorical and empirical differentiations of phases in the modeling process. Zentralblatt für Didaktik der Mathematik, 41, 453-465. | es_ES |
dc.description.references | Galbraith, P., & Stillman, G. (2006). A framework for identifying student blockages during transitions in the modelling process. ZDM, 38(2), 143-162. doi:10.1007/bf02655886 | es_ES |
dc.description.references | Gallart C., Ferrando I. y García-Raffi L.M. (2015). El profesor ante la actividad modelizadora en el aula de secundaria. SUMA, 79, 9-16. | es_ES |
dc.description.references | Lesh R. y Doerr H. M. (2003). Foundations of a models and modeling perspective on mathematics teaching, learning, and problem-solving. En R. Lesh y H.M. Doerr (Eds.), Beyond Constructivism: Models and modeling perspectives on mathematics problem solving, learning, and teaching. (pp. 3-34). Mahwah, New Jersey: Lawrence Erlbaum & Associates. | es_ES |
dc.description.references | Lesh R., Hoover M., Hole B., Kelly A. y Post T. (2000). Principles for Developing Thought-Revealing Activities for Students and Teachers. En A. Kelly y R. Lesh (Eds.), Handbook of Research Design in Mathematics and Science Education. (pp. 591-645). Mahwah, New Jersey: Lawrence Erlbaum & Associates. | es_ES |
dc.description.references | Maaß, K. (2006). What are modelling competencies? ZDM, 38(2), 113-142. doi:10.1007/bf02655885 | es_ES |
dc.description.references | Maaß, K. (2010). Classification Scheme for Modelling Tasks. Journal für Mathematik-Didaktik, 31(2), 285-311. doi:10.1007/s13138-010-0010-2 | es_ES |
dc.description.references | Maaß, K., & Gurlitt, J. (2011). LEMA – Professional Development of Teachers in Relation to Mathematical Modelling. Trends in Teaching and Learning of Mathematical Modelling, 629-639. doi:10.1007/978-94-007-0910-2_60 | es_ES |
dc.description.references | Niss M. (2003). Quantitative Literacy and Mathematical Competencies. En B.I. Madison y L.A. Steen (Eds.), Quantitative Literacy | Why Numeracy Matters for Schools and Colleges. (pp. 215-220). Princeton, NJ: National Council on Education and the Disciplines. | es_ES |
dc.description.references | Niss M. (2004). Mathematical competencies and the learning of mathematics: the Danish Kom project. En Gagtsis y Papastavridis (Eds.), 3rd Mediterranean Conference on mathematical education, 3-5 January 2003, Athens, Greece. (pp. 115-124). Athens: The Hellenic mathematical society. | es_ES |
dc.description.references | Pollak, H. O. (1969). How can we teach applications of mathematics? Educational Studies in Mathematics, 2(2-3), 393-404. doi:10.1007/bf00303471 | es_ES |
dc.description.references | Vilatzara, Grup (2001b). Experiencias sobre proyectos e investigaciones matemáticas en secundaria. Revista Números. Revista de Didáctica de las Matemáticas. Sociedad Canaria Isaac Newton de Profesores de Matemáticas, 46, 29-46. | es_ES |