Mostrar el registro sencillo del ítem
dc.contributor.author | Castro-Palacio, Juan Carlos | es_ES |
dc.contributor.author | Velázquez-Abad, Luisberis | es_ES |
dc.contributor.author | Perea, Milton H. | es_ES |
dc.contributor.author | Navarro-Pardo, Esperanza | es_ES |
dc.contributor.author | Acosta-Iglesias, Dagoberto | es_ES |
dc.contributor.author | Fernández-de-Córdoba-Castellá, Pedro | es_ES |
dc.date.accessioned | 2017-10-26T08:48:01Z | |
dc.date.available | 2017-10-26T08:48:01Z | |
dc.date.issued | 2017-08-01 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10251/90071 | |
dc.description.abstract | [EN] The development of modeling skills is a very important issue in Science teaching nowadays. The present workillustrates how, from the simplest equations of hydrodynamics, it is possible to contribute to this end. Bernoulliand continuity equations are included in Physics syllabi of secondary and university levels, and can be seen as alinking between general and professional education. By means of the proposed project, students are taken throughgeneral stages which are usually present in any engineering project or research work based on modeling and simu-lation. such as the formulation of the problem, the statement of the Physics model, a computational simulationand the comparison between theory and experiments. This kind of project allows for the development of modelingskills and also to some other typical skills of the scientist's and engineer's pro les nowadays, such as tting andgraphing analysis. It is common to see that secondary and rst year university courses do not contribute muchto the formation of modeling skills, instead they rather contribute to particular skills from the perspective of thedi erent subjects. On the other hand, students are usually more motivated for the modeling of real world situationsthan for idealized ones. | es_ES |
dc.description.abstract | [ES] El desarrollo de habilidades relacionadas con la modelación es un aspecto esencial en la enseñanza de las ciencias hoy en día. El presente trabajo ilustra una propuesta de cómo desarrollar habilidades de modelación físico-matemáticas desde las ecuaciones más simples de la hidrodinámica, es decir, la ecuación de Bernoulli y la ecuación de continuidad. Estas ecuaciones representan la conservación de la energía y de la masa, respectivamente, y están presentes comúnmente en los programas de Física para la Enseñanza Secundaria y Universidad. A través del proyecto propuesto, el estudiante transita a través de etapas generales usualmente presentes en los proyectos de innovación ingenieril o de investigación, es decir, el surgimiento de la idea inicial, el planteamiento del modelo físico, la exploración computacional del mismo, y la comparación con medidas experimentales. El proyecto presentado hace uso directo de habilidades tales como la realización de ajustes y análisis gráficos, típicas en los perfiles de ingenieros e investigadores en la actualidad. Por otro lado, los estudiantes presentan más motivación por aquellas situaciones más cercanas a la realidad que por las muy idealizadas. | es_ES |
dc.description.sponsorship | This work has been partially supported by funds of the Interdisciplinar Modeling Group InterTech from the Universitat Politècnica de València, Spain. | |
dc.language | Inglés | es_ES |
dc.publisher | Universitat Politècnica de València | |
dc.relation.ispartof | Modelling in Science Education and Learning | |
dc.rights | Reconocimiento - No comercial (by-nc) | es_ES |
dc.subject | Modeling skills | es_ES |
dc.subject | Physics teaching | es_ES |
dc.subject | Habilidades de modelación | es_ES |
dc.subject | Enseñanza de la Física | es_ES |
dc.title | Desarrollo de habilidades de modelación desde las ecuaciones más simples de la Hidrodinámica | es_ES |
dc.title.alternative | From the simplest equations of Hydrodynamics to science and engineeringmodeling skills | es_ES |
dc.type | Artículo | es_ES |
dc.date.updated | 2017-10-26T06:41:06Z | |
dc.identifier.doi | 10.4995/msel.2017.7143 | |
dc.rights.accessRights | Abierto | es_ES |
dc.description.bibliographicCitation | Castro-Palacio, JC.; Velázquez-Abad, L.; Perea, MH.; Navarro-Pardo, E.; Acosta-Iglesias, D.; Fernández-De-Córdoba-Castellá, P. (2017). Desarrollo de habilidades de modelación desde las ecuaciones más simples de la Hidrodinámica. Modelling in Science Education and Learning. 10(2):211-222. https://doi.org/10.4995/msel.2017.7143 | es_ES |
dc.description.accrualMethod | SWORD | es_ES |
dc.relation.publisherversion | https://doi.org/10.4995/msel.2017.7143 | es_ES |
dc.description.upvformatpinicio | 211 | es_ES |
dc.description.upvformatpfin | 222 | es_ES |
dc.type.version | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | es_ES |
dc.description.volume | 10 | |
dc.description.issue | 2 | |
dc.identifier.eissn | 1988-3145 | |
dc.contributor.funder | Universitat Politècnica de València | |
dc.description.references | Mendonça, P. C. C., & Justi, R. (2013). The Relationships Between Modelling and Argumentation from the Perspective of the Model of Modelling Diagram. International Journal of Science Education, 35(14), 2407-2434. doi:10.1080/09500693.2013.811615 | es_ES |
dc.description.references | Chapman S.J. (2003). Fortran 90/95 for Scientists and Engineers, 2nd Ed. McGraw-Hill Series in General Engineering. | es_ES |
dc.description.references | Fishbane P.M., Gasiorowicz, S. & Thornton S. (1996). Physics for scientists and engineers. Prentice Hall. | es_ES |
dc.description.references | Justi, R. S., & Gilbert, J. K. (2002). Science teachers’ knowledge about and attitudes towards the use of models and modelling in learning science. International Journal of Science Education, 24(12), 1273-1292. doi:10.1080/09500690210163198 | es_ES |
dc.description.references | Nair, C. S., Patil, A., & Mertova, P. (2009). Re-engineering graduate skills – a case study. European Journal of Engineering Education, 34(2), 131-139. doi:10.1080/03043790902829281 | es_ES |
dc.description.references | Patil A.S. (2005). The global engineering criteria for the development of a global engineering profession. World Transaction on Engineering Education 4(1), 49-52. | es_ES |
dc.description.references | Radcliffe D.F. (2005). Innovation as a meta attribute for graduate engineers. International Journal of Engineering Education 21(2), 194-199. | es_ES |
dc.description.references | Resnick R., Halliday D., & Krane K. (1999). Physics. 4th Ed. Mexico: CECSA. | es_ES |
dc.description.references | Wedelin, D., Adawi, T., Jahan, T., & Andersson, S. (2015). Investigating and developing engineering students’ mathematical modelling and problem-solving skills. European Journal of Engineering Education, 40(5), 557-572. doi:10.1080/03043797.2014.987648 | es_ES |
dc.description.references | Wellington P., Thomas I., Powell I., & Clarke B. (2002). Authentic assessment applied to engineering and business undergraduate consulting teams. International Journal of Engineering Education 18(2), 168-179. | es_ES |