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Desarrollo de habilidades de modelación desde las ecuaciones más simples de la Hidrodinámica

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Desarrollo de habilidades de modelación desde las ecuaciones más simples de la Hidrodinámica

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dc.contributor.author Castro-Palacio, Juan Carlos es_ES
dc.contributor.author Velázquez-Abad, Luisberis es_ES
dc.contributor.author Perea, Milton H. es_ES
dc.contributor.author Navarro-Pardo, Esperanza es_ES
dc.contributor.author Acosta-Iglesias, Dagoberto es_ES
dc.contributor.author Fernández-de-Córdoba-Castellá, Pedro es_ES
dc.date.accessioned 2017-10-26T08:48:01Z
dc.date.available 2017-10-26T08:48:01Z
dc.date.issued 2017-08-01
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/10251/90071
dc.description.abstract [EN] The development of modeling skills is a very important issue in Science teaching nowadays. The present workillustrates how, from the simplest equations of hydrodynamics, it is possible to contribute to this end. Bernoulliand continuity equations are included in Physics syllabi of secondary and university levels, and can be seen as alinking between general and professional education. By means of the proposed project, students are taken throughgeneral stages which are usually present in any engineering project or research work based on modeling and simu-lation. such as the formulation of the problem, the statement of the Physics model, a computational simulationand the comparison between theory and experiments. This kind of project allows for the development of modelingskills and also to some other typical skills of the scientist's and engineer's pro les nowadays, such as tting andgraphing analysis. It is common to see that secondary and rst year university courses do not contribute muchto the formation of modeling skills, instead they rather contribute to particular skills from the perspective of thedi erent subjects. On the other hand, students are usually more motivated for the modeling of real world situationsthan for idealized ones. es_ES
dc.description.abstract [ES] El desarrollo de habilidades relacionadas con la modelación es un aspecto esencial en la enseñanza de las ciencias hoy en día. El presente trabajo ilustra una propuesta de cómo desarrollar habilidades de modelación físico-matemáticas desde las ecuaciones más simples de la hidrodinámica, es decir, la ecuación de Bernoulli y la ecuación de continuidad. Estas ecuaciones representan la conservación de la energía y de la masa, respectivamente, y están presentes comúnmente en los programas de Física para la Enseñanza Secundaria y Universidad. A través del proyecto propuesto, el estudiante transita a través de etapas generales usualmente presentes en los proyectos de innovación ingenieril o de investigación, es decir, el surgimiento de la idea inicial, el planteamiento del modelo físico, la exploración computacional del mismo, y la comparación con medidas experimentales. El proyecto presentado hace uso directo de habilidades tales como la realización de ajustes y análisis gráficos, típicas en los perfiles de ingenieros e investigadores en la actualidad. Por otro lado, los estudiantes presentan más motivación por aquellas situaciones más cercanas a la realidad que por las muy idealizadas. es_ES
dc.description.sponsorship This work has been partially supported by funds of the Interdisciplinar Modeling Group InterTech from the Universitat Politècnica de València, Spain.
dc.language Inglés es_ES
dc.publisher Universitat Politècnica de València
dc.relation.ispartof Modelling in Science Education and Learning
dc.rights Reconocimiento - No comercial (by-nc) es_ES
dc.subject Modeling skills es_ES
dc.subject Physics teaching es_ES
dc.subject Habilidades de modelación es_ES
dc.subject Enseñanza de la Física es_ES
dc.title Desarrollo de habilidades de modelación desde las ecuaciones más simples de la Hidrodinámica es_ES
dc.title.alternative From the simplest equations of Hydrodynamics to science and engineeringmodeling skills es_ES
dc.type Artículo es_ES
dc.date.updated 2017-10-26T06:41:06Z
dc.identifier.doi 10.4995/msel.2017.7143
dc.rights.accessRights Abierto es_ES
dc.description.bibliographicCitation Castro-Palacio, JC.; Velázquez-Abad, L.; Perea, MH.; Navarro-Pardo, E.; Acosta-Iglesias, D.; Fernández-De-Córdoba-Castellá, P. (2017). Desarrollo de habilidades de modelación desde las ecuaciones más simples de la Hidrodinámica. Modelling in Science Education and Learning. 10(2):211-222. https://doi.org/10.4995/msel.2017.7143 es_ES
dc.description.accrualMethod SWORD es_ES
dc.relation.publisherversion https://doi.org/10.4995/msel.2017.7143 es_ES
dc.description.upvformatpinicio 211 es_ES
dc.description.upvformatpfin 222 es_ES
dc.type.version info:eu-repo/semantics/publishedVersion es_ES
dc.description.volume 10
dc.description.issue 2
dc.identifier.eissn 1988-3145
dc.contributor.funder Universitat Politècnica de València
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