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Recreating a medieval urban scene with virtual intelligent characters: steps to create the complete scenario

RiuNet: Institutional repository of the Polithecnic University of Valencia

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Recreating a medieval urban scene with virtual intelligent characters: steps to create the complete scenario

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dc.contributor.author Cláudio, Ana Paula es_ES
dc.contributor.author Carmo, Maria Beatriz es_ES
dc.contributor.author de Carvalho, Alexandre Antonio es_ES
dc.contributor.author Xavier, Willian es_ES
dc.contributor.author Antunes, Rui Filipe es_ES
dc.date.accessioned 2017-10-27T07:03:57Z
dc.date.available 2017-10-27T07:03:57Z
dc.date.issued 2017-07-26
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/10251/90129
dc.description.abstract [EN] From historical advice to 3D modeling and programming, the process of reconstructing cultural heritage sites populated with virtual inhabitants is lengthy and expensive, and it requires a large set of skills and tools. These constraints make it increasingly difficult, however not unattainable, for small archaeological sites to build their own simulations. In this article, we describe our attempt to minimize this scenario. We describe a framework that makes use of free tools or campus licenses and integrates the curricular work of students in academia. We present the details of methods and tools used in the pipeline of the construction of the virtual simulation of the medieval village of Mértola in the south of Portugal. We report on: a) the development of a lightweight model of the village, including houses and terrain, and b) its integration in a game engine in order to c) include a virtual population of autonomous inhabitants in a simulation running in real-time. es_ES
dc.description.abstract [ES] El proceso de reconstrucción en 3D de lugareshistóricospoblados con habitantes virtuales es complejo, y requiere de un gran conjunto de habilidades y herramientas. Estos procesos incluyen elasesoramiento histórico, el modelado 3D, ola programación y estas limitaciones hacen que sea muy difícil construir sus propias simulacionesenpequeños equipos arqueológicos. En este artículo, describimos nuestro intento de minimizar este escenario. Se describe cómo integramos el trabajo curricular de los estudiantes en la academia, haciendouso de herramientas libres olicencias de campus. Se presentan los detalles de los métodos y de las herramientas utilizadas en el processo de construcción de la simulación virtual del pueblo medieval de Mértola, en el sur de Portugal. Se presenta: a)el desarrollo de los modelos ligeros 3D en el pueblo, incluyendo las habitaciones y el terreno, yb) su integración en unmotor de juego con el fin de c)incluir la población virtual de habitantes autónomos, en una simulación que pueda ser ejecutadaen tiempo real. es_ES
dc.description.sponsorship This project was funded by the Horizon 2020: EU Framework Programme for Research and Innovation under Marie Skłodowska-Curie grant agreement No. 655226 (fellowship to Dr. Rui Filipe Antunes). We knowledge the support of BioISI R&D unit (UID/MULTI/04046/2013), Portugal, the information provided by the team of Campo Arqueológico de Mértola and the students that produced the models and scenarios. Proofreading by Piki Productions.
dc.language Inglés es_ES
dc.publisher Universitat Politècnica de València
dc.relation.ispartof Virtual Archaeology Review
dc.rights Reconocimiento - No comercial - Sin obra derivada (by-nc-nd) es_ES
dc.subject Virtual archaeology es_ES
dc.subject Digital archaeology es_ES
dc.subject Cyber archaeology es_ES
dc.subject Cultural heritage es_ES
dc.subject 3D reconstruction es_ES
dc.subject 3D data interoperability es_ES
dc.subject Arqueología virtual es_ES
dc.subject Arqueología digital es_ES
dc.subject Ciber arqueología es_ES
dc.subject Patrimonio cultural es_ES
dc.subject Documentación es_ES
dc.subject Reconstrucción 3D es_ES
dc.title Recreating a medieval urban scene with virtual intelligent characters: steps to create the complete scenario es_ES
dc.title.alternative La recreación de una escena urbana medieval con personajes inteligentes: pasos para crear el escenario completo es_ES
dc.type Artículo es_ES
dc.date.updated 2017-10-27T06:32:08Z
dc.identifier.doi 10.4995/var.2017.6557
dc.relation.projectID info:eu-repo/grantAgreement/EC/H2020/655226/EU/BIHC- Bio-inspired models of human crowds/ es_ES
dc.relation.projectID info:eu-repo/grantAgreement/ULISBOA//UID%2FMULTI%2F04046%2F2013/ es_ES
dc.rights.accessRights Abierto es_ES
dc.description.bibliographicCitation Cláudio, AP.; Carmo, MB.; De Carvalho, AA.; Xavier, W.; Antunes, RF. (2017). Recreating a medieval urban scene with virtual intelligent characters: steps to create the complete scenario. Virtual Archaeology Review. 8(17):31-41. https://doi.org/10.4995/var.2017.6557 es_ES
dc.description.accrualMethod SWORD es_ES
dc.relation.publisherversion https://doi.org/10.4995/var.2017.6557 es_ES
dc.description.upvformatpinicio 31 es_ES
dc.description.upvformatpfin 41 es_ES
dc.type.version info:eu-repo/semantics/publishedVersion es_ES
dc.description.volume 8
dc.description.issue 17
dc.identifier.eissn 1989-9947
dc.contributor.funder European Commission
dc.contributor.funder Universidade de Lisboa, Portugal


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