Mostrar el registro sencillo del ítem
dc.contributor.author | Ruiz Gil, José-Antonio | es_ES |
dc.date.accessioned | 2017-10-27T07:16:35Z | |
dc.date.available | 2017-10-27T07:16:35Z | |
dc.date.issued | 2017-07-26 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10251/90132 | |
dc.description.abstract | [EN] This paper presents a proposal for the use of digital resources to improve the university curriculum for historians in particular and heritage managers in general. It is possible to develop the sector, providing more employment and promoting theoretical and methodological changes conducive to mutual progress. To achieve this, the proposal takes into account the recent legal reforms in education and within the European Digital Single Market. However, although such changes are possible given that there is already extensive experience in heritage digitisation, they are hindered by the current curricula content and slow implementation of competency-based education. The desk research reported here focused on a Spanish context that could benefit from curriculum development implemented elsewhere, and the resulting proposal for positive action was explored in the context of history and heritage education at the University of Cadiz. | es_ES |
dc.description.abstract | [ES] Este artículo propone implementar el uso de los recursos digitales en el currículo de historiadores en particular, y de gestores del patrimonio en general. Es posible desarrollar el sector proporcionando más empleo y promoviendo cambios teóricos y metodológicos. Para alcanzar esta propuesta hay que tener en cuenta las recientes reformas legales en educación y en el Mercado Europeo Único Digital. Tales cambios son posibles porque hay una enorme experiencia en la digitalización del patrimonio. Pero los contenidos de los planes de estudio existentes en la actualidad, así como la lentitud en la implantación de la Educación por Competencias lo impiden. Esta investigación documental se basa en un contexto español que puede beneficiarse del desarrollo curricular implementado en otros lugares. Se plantea todo esto en el caso de los estudios de Historia y Patrimonio en la Universidad de Cádiz, así como una propuesta de acción favorable. | es_ES |
dc.description.sponsorship | This work was supported by the CEI PatrimoniUn10, the Seminario ‘Agustín de Horozco’, and the Grupo de Estudios de Historia Actual (GEHA) of the University of Cadiz. | |
dc.language | Inglés | es_ES |
dc.publisher | Universitat Politècnica de València | |
dc.relation.ispartof | Virtual Archaeology Review | |
dc.rights | Reconocimiento - No comercial - Sin obra derivada (by-nc-nd) | es_ES |
dc.subject | Digital training | es_ES |
dc.subject | Historian | es_ES |
dc.subject | Cultural heritage | es_ES |
dc.subject | European Higher Education Area (EHEA) | es_ES |
dc.subject | Aprendizaje digital | es_ES |
dc.subject | Historiador | es_ES |
dc.subject | Patrimonio cultural | es_ES |
dc.subject | Área de Educación Superior en Europa | es_ES |
dc.title | Digital heritage training for historians in Europe: a local proposal | es_ES |
dc.title.alternative | Aprendizaje digital en patrimonio para historiadores europeos: una propuesta local | es_ES |
dc.type | Artículo | es_ES |
dc.date.updated | 2017-10-27T06:31:05Z | |
dc.identifier.doi | 10.4995/var.2017.4726 | |
dc.rights.accessRights | Abierto | es_ES |
dc.description.bibliographicCitation | Ruiz Gil, J. (2017). Digital heritage training for historians in Europe: a local proposal. Virtual Archaeology Review. 8(17):56-63. https://doi.org/10.4995/var.2017.4726 | es_ES |
dc.description.accrualMethod | SWORD | es_ES |
dc.relation.publisherversion | https://doi.org/10.4995/var.2017.4726 | es_ES |
dc.description.upvformatpinicio | 56 | es_ES |
dc.description.upvformatpfin | 63 | es_ES |
dc.type.version | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | es_ES |
dc.description.volume | 8 | |
dc.description.issue | 17 | |
dc.identifier.eissn | 1989-9947 | |
dc.contributor.funder | Universidad de Cádiz |