Resumen:
|
[EN] This paper present an educative experience made with the intention of knowing if the instant messaging application WhatsApp would be an adequate support tool in the tutorial work. The reasons that support the realization ...[+]
[EN] This paper present an educative experience made with the intention of knowing if the instant messaging application WhatsApp would be an adequate support tool in the tutorial work. The reasons that support the realization of this work are: (i) the new educative context that the European higher education area defined, where most interactivity between the teacher and students is required and the tutoring takes on an important role. (ii) The fact of living in a world with technological supports in all areas of our lives (personal, professional and social) and also, that the university classrooms receive students who are already considered digital natives. To test our hypothesis we promote an experience which took place at the University of Murcia and counted on students of first year of the Primary Education Degree. They were proposed the creation of a “group of WhatsApp” in the subject named Education organization and educative resources. The teacher was included in this group. Any queries that arose during the teaching-learning process of this subject could be made not only in the already established tutorials, but also through this group of instant messaging. The results obtained through the interview indicate satisfaction on the part of the teacher and the students and, therefore, that said application is useful as support in the work of tutoring.
[-]
[ES] El artículo presenta una experiencia educativa realizada con el fin de conocer si la aplicación de mensajería instantánea WhatsApp sería una adecuada herramienta de apoyo en la labor tutorial. Entre las razones que ...[+]
[ES] El artículo presenta una experiencia educativa realizada con el fin de conocer si la aplicación de mensajería instantánea WhatsApp sería una adecuada herramienta de apoyo en la labor tutorial. Entre las razones que nos llevan a ello se encuentran: (i) El nuevo contexto educativo, definido desde la construcción del espacio europeo de educación superior, en el que se exige una mayor interactividad con los estudiantes por parte del profesor y donde la tutoría cobra un peso relevante. (ii) El hecho de vivir en un mundo con apoyos tecnológicos en todos los ámbitos de nuestras vidas (personal, profesional y social) y que, además, las aulas universitarias reciben estudiantes que ya son considerados nativos digitales. Para comprobar nuestra hipótesis, promovemos una experiencia con alumnado de primer curso del Grado de Educación Primaria de la Universidad de Murcia a los que se propuso la formación de un grupo de WhatsApp de la asignatura de Organización Escolar y Recursos Educativos. En dicho grupo se incluía al profesor, al cual se podía realizar cualquier consulta que surgiera durante el proceso de enseñanza-aprendizaje de dicha materia, no solo en las tutorías ya establecidas, sino también a través de dicho grupo de mensajería instantánea. Los resultados obtenidos a través de las entrevista realizadas indican satisfacción por parte del profesor y de los estudiantes y, por tanto, que dicha aplicación ha resultado útil en las labores de tutoría.
[-]
|