Mostrar el registro sencillo del ítem
dc.contributor.author | Andreu-Andrés, María Ángeles | es_ES |
dc.contributor.author | Marin-García, Juan A. | es_ES |
dc.contributor.author | García-Carbonell, Amparo | es_ES |
dc.date.accessioned | 2018-01-04T08:24:08Z | |
dc.date.available | 2018-01-04T08:24:08Z | |
dc.date.issued | 2017-12-30 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10251/93908 | |
dc.description.abstract | [EN] This study presents the research results of the opinions analysis of the participants in a MOOC (Massive Open Online Course) on the diagnosis of innovation skills for improving processes. Participants use the INCODE Barometer for self-assessment and, post-treatment, they provide their opinions about the instrument. Research questions inquiry whether the Barometer identifies innovation competencies of participants and if it could be used at enterprise level. Results of a qualitative analysis about the participants’ reflections illustrate that the assessment tool has helped them to identify their innovation skills, strengths and weaknesses, although a more reliable results would be accompanied by additional evaluations. As company managers, participants would not opt for the INCODE Barometer as the only tool in selecting, training and developing teams, although they consider its validity. Difficulties in using the Barometer are due to the lack of experience in the situations to be judged by the survey respondents, and the difficulty of being totally objective in assessing their own behaviors. The results obtained, along with other own studies, together with companies involved in the project and the literature review in the field will enable to step forward from the INCODE Barometer to the FINCODA Barometer, a key objective of a new European project. The new tool will facilitate both training and evaluation of innovation behaviors in higher education and companies. | es_ES |
dc.description.abstract | [ES] Este estudio presenta los resultados de investigación obtenidos tras el análisis de las opiniones sobre el diagnóstico de competencias de innovación para la mejora de procesos de los participantes en un curso MOOC (Massive Open Online Course). En él se utiliza el Barómetro INCODE para la autoevaluación y los participantes emiten su opinión del instrumento post-tratamiento. Las preguntas de investigación cuestionan si el Barómetro INCODE identifica las competencias de innovación de los participantes y si se podría utilizar en el ámbito de la empresa. Los resultados del análisis cualitativo de sus reflexiones muestran que el instrumento de evaluación les ha ayudado a identificar sus competencias de innovación, sus puntos fuertes y débiles, aunque los resultados serían más fiables acompañados de una evaluación adicional. Como mandos de empresa no se decantarían por el Barómetro INCODE como única herramienta en la selección, promoción o formación de equipos de trabajo, aunque consideran su validez. Las dificultades al usar el Barómetro se deben a la falta de experiencia en las situaciones a evaluar y a la dificultad de ser totalmente objetivos en la valoración de sus propios comportamientos. Los resultados obtenidos, junto con otros estudios propios, con empresas que participan en el proyecto y con la revisión de la literatura, posibilitarán el paso del Barómetro INCODE al Barómetro FINCODA, objetivo fundamental de un nuevo proyecto europeo. La nueva herramienta facilitará tanto la formación como la evaluación de comportamientos de innovación en la universidad y la empresa. | es_ES |
dc.description.sponsorship | Este trabajo ha sido realizado con la financiación de la Unión Europea [“FINCODA” proyecto 554493-EPP-1-2014-1-FI-EPPKA2-KA] (The European Commission support for the production of this publication does not constitute an endorsement of the contents which reflects the views only of the authors, and the Commission cannot be held responsible for any use which may be made of the information contained therein) y PIME/2014/A/013/A- Barómetro INCODE: Evaluación de Competencias de lnnovación en la Empresa y en la Universidad. | es_ES |
dc.language | Español | es_ES |
dc.publisher | Universitat Politècnica de València | |
dc.relation.ispartof | REDU. Revista de Docencia Universitaria | |
dc.rights | Reconocimiento - No comercial - Sin obra derivada (by-nc-nd) | es_ES |
dc.subject | Competencias de innovación | es_ES |
dc.subject | Autoevaluación | es_ES |
dc.subject | Barómetro INCODE | es_ES |
dc.subject | Percepción de los estudiantes | es_ES |
dc.subject | Análisis cualitativo | es_ES |
dc.subject | Innovation competencies | es_ES |
dc.subject | Self-assessment | es_ES |
dc.subject | INCODE barometer | es_ES |
dc.subject | Perception of students | es_ES |
dc.subject | Qualitative analysis | es_ES |
dc.title | El Barómetro INCODE como herramienta de autoevaluación de las competencias de innovación | es_ES |
dc.title.alternative | The Barometer INCODE as a self-assessment tool of innovation competencies | es_ES |
dc.type | Artículo | es_ES |
dc.date.updated | 2018-01-03T09:24:19Z | |
dc.identifier.doi | 10.4995/redu.2017.7746 | |
dc.relation.projectID | info:eu-repo/grantAgreement/UPV//PIME%2F2014%2FA%2F013%2FA/ | |
dc.relation.projectID | info:eu-repo/grantAgreement/EC/Erasmus+/554493-EPP-1-2014-1-FI-EPPKA2-KA/EU/Framework for Innovation Competencies Development and Assessment/FINCODA/ | es_ES |
dc.rights.accessRights | Abierto | es_ES |
dc.description.bibliographicCitation | Andreu-Andrés, MÁ.; Marin-García, JA.; García-Carbonell, A. (2017). El Barómetro INCODE como herramienta de autoevaluación de las competencias de innovación. REDU. Revista de Docencia Universitaria. 15(2):275-294. https://doi.org/10.4995/redu.2017.7746 | es_ES |
dc.description.accrualMethod | SWORD | es_ES |
dc.relation.publisherversion | https://doi.org/10.4995/redu.2017.7746 | es_ES |
dc.description.upvformatpinicio | 275 | es_ES |
dc.description.upvformatpfin | 294 | es_ES |
dc.type.version | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | es_ES |
dc.description.volume | 15 | |
dc.description.issue | 2 | |
dc.identifier.eissn | 1887-4592 | |
dc.contributor.funder | European Commission | |
dc.contributor.funder | Universitat Politècnica de València |