Resumen:
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[EN] Nowadays we live in what is called the "knowledge society" which has generated great
transformations in business activity. Companies have gone from a material based
production system, to a knowledge based productive ...[+]
[EN] Nowadays we live in what is called the "knowledge society" which has generated great
transformations in business activity. Companies have gone from a material based
production system, to a knowledge based productive system, where creative and
information related factors are contributing increasingly to the wealth building of
businesses. In this context, the objective of this article is to identify new forms of knowledge
that can transform this business dimension and its relationship to the intangible
components, such treatment becomes an important input in the design process. For its
development, we chose a descriptive research of existing literature, allowing to create a
state of the art in order to know what aspects have been investigated and which remain
unknown. It became evident that the biggest challenge for companies is proper knowledge management, thereby achieve a competitive position and ensure its survival. The design
discipline plays a starring role in achieving this objective, therefore, under a systemic,
performs the transformative role of new strategies, allowing him to identify and improve
management of business intangibles, with the clear intention to innovate and optimize the
design of the tangible.
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[ES] Hoy vivimos en la llamada “sociedad del conocimiento”, la cual ha generado grandes
trasformaciones en el quehacer empresarial. Las empresas han pasado de un sistema
productivo, basado en factores materiales, a un ...[+]
[ES] Hoy vivimos en la llamada “sociedad del conocimiento”, la cual ha generado grandes
trasformaciones en el quehacer empresarial. Las empresas han pasado de un sistema
productivo, basado en factores materiales, a un sistema económico constituido por factores
cognitivos, creativos e informativos que contribuyen cada vez más a la riqueza de las
empresas. En este contexto, el objetivo del artículo es identificar las nuevas formas de
conocimiento que transforman, específicamente, la dimensión empresarial y su vinculación
con los componentes intangibles, cuyo tratamiento se convierte en insumos del proceso de
diseño. Para su desarrollo, se optó por una investigación descriptiva de la literatura
existente, que permita crear un estado del arte para conocer qué aspectos se han
investigado y cuales permanecen ignorados. En este sentido, se pudo evidenciar que el
mayor reto para las empresas es la gestión apropiada del conocimiento, con el que se
alcance un posicionamiento competitivo y asegure su supervivencia. La disciplina de
diseño desempeña un papel estrategico en la consecución de este objetivo, pues, bajo una
visión sistémica, realiza la función transformadora de buscar nuevas estrategias, que le
permitan identificar y mejorar la gestión de los intangibles empresariales, con la clara
intención de innovar y optimizar el diseño de lo tangible.
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