Resumen:
|
[EN] The environmental crisis is also a behavioral issue, and not one simply of technology,
production, and volume. Thus, with the evolution and advances in technology, processes and
production methods for development ...[+]
[EN] The environmental crisis is also a behavioral issue, and not one simply of technology,
production, and volume. Thus, with the evolution and advances in technology, processes and
production methods for development of new products, it is necessary to analyze the new role of
design in today´s society. The proposed aim of this paper is to describe the relationship between
dematerialization and digitalization (or informationalization) of products and services into
sustainability.
The research is carried out from a case study with a qualitative approach and an analyticaldescriptive
emphasis, how factors such as technological advances along with behavior and
emotions of users influence the configuration of products and services and its relationship to
sustainability. It is important to stress to what extent the "know how" from the Designer can feel
threatened with the appearance of increasingly frequent dematerialized and/or digitalized
products and services. And in this sense, it might be stated that rather than a threat, it could be
an opportunity to evolve, considering systemic approaches from a multi-objective,
multidimensional and multidisciplinary perspective. This analysis could provide clues to field of
knowledge taking into account the immaterial context, to develop dematerialized and/or
digitalized products and services committed with a more sustainable society.
[-]
[ES] La crisis ambiental es también un problema de comportamiento, y no está limitado
sólamente a tecnología, producción y volumen. Por lo tanto, con la evolución y los avances
en la tecnología, los procesos y métodos ...[+]
[ES] La crisis ambiental es también un problema de comportamiento, y no está limitado
sólamente a tecnología, producción y volumen. Por lo tanto, con la evolución y los avances
en la tecnología, los procesos y métodos de producción para desarrar nuevos productos y
servicios, es necesario analizar el nuevo papel del diseño en la sociedad actual. El objetivo
propuesto de este estudio es el de describir la relación entre dinámicas de
desmaterialización y digitalización (o informacionalización) de productos y servicios y la
sostenibilidad.
La investigación se lleva a cabo a partir de un estudio de caso con un enfoque cualitativo y
un énfasis analítico-descriptivo, sobre la manera en que factores tales como los avances
tecnológicos, junto con los comportamientos y las emociones de los usuarios influyen en la
configuración de productos y servicios y su relación con la sostenibilidad. Es importante
resaltar hasta qué punto se puede sentir amenazado el "know how" del diseñador con la
aparición, cada vez más frecuente, de productos y servicios desmaterializados y/o
digitalizados. En este sentido, se plantea que, más que una amenaza, puede ser una
oportunidad para evolucionar, considerando enfoques sistémicos desde una perspectiva
multi-objetivo, multidimensional y multidisciplinaria. El presente análisis podría
proporcionar pistas en el campo del diseño, teniendo en cuenta el contexto inmaterial para
desarrollar productos y servicios desmaterializados y digitalizados, comprometidos con
una sociedad más sostenible.
[-]
|