Mostrar el registro sencillo del ítem
dc.contributor.author | Montes Serrano, Carlos | es_ES |
dc.contributor.author | Alonso Rodríguez, Marta | es_ES |
dc.date.accessioned | 2018-03-27T10:02:31Z | |
dc.date.available | 2018-03-27T10:02:31Z | |
dc.date.issued | 2018-03-26 | |
dc.identifier.issn | 1133-6137 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10251/99810 | |
dc.description.abstract | [EN] It is possible that the architectural exhibition of greatest influence in diffusing the Modern Movement was the show organized by Philip Johnson and Henry-Russell Hitchcock at the Museum of Modern Art of New York in 1932. It was initially intended to offer the public a sample of ten scale models by the ten European and American architects most involved in the avant-garde, requesting each to submit the model of a project designed specifically for the exhibition. In the end, they were given somewhat greater freedom, as the exhibition was fleshed out with a selection of photographs of the work that each of them had built. Nonetheless, the most important items were the scale models, the most highly thought of being the one provided by Mies van der Rohe. This text considers the models displayed by all of the architects in the light of MoMA archives and other sources. It also looks at the relevance they had as a system of representation suited to spreading what the organizers eventually called International Style. | es_ES |
dc.description.abstract | [ES] Es posible que la exposición de arquitectura más relevante para la difusión del Movimiento Moderno fuera la organizada por Philip Johnson y Henry-Russell Hitchcock en el Museum of Modern Art de Nueva York, en 1932. Inicialmente se había pensado en ofrecer al público una muestra de diez maquetas de los diez arquitectos europeos y estadounidenses más implicados con las vanguardias, encargándoles a cada uno la maqueta de un proyecto diseñado ex profeso para la exposición. Finalmente se les concedió mayor libertad, ampliando la exposición con una selección fotográfica de la obra construida de cada uno de ellos. No obstante, las piezas más importantes fueron las maquetas, siendo la más apreciada la de Mies van der Rohe. En este texto se estudian, acudiendo al archivo del MoMA y a otras fuentes, los modelos expuestos por cada arquitecto y la relevancia que se les concedió en cuanto sistema de representación apto para difundir lo que los organizadores acabarían denominando el International Style. | es_ES |
dc.language | Español | es_ES |
dc.language | Inglés | es_ES |
dc.publisher | Universitat Politècnica de València | |
dc.relation.ispartof | EGA. Revista de Expresión Gráfica Arquitectónica | |
dc.rights | Reserva de todos los derechos | es_ES |
dc.subject | Maquetas | es_ES |
dc.subject | Exposiciones | es_ES |
dc.subject | Moma | es_ES |
dc.subject | El estilo internacional | es_ES |
dc.subject | Architectural models | es_ES |
dc.subject | Exhibition | es_ES |
dc.subject | International style | es_ES |
dc.title | Las diez maquetas de la Modern Architecture Exhibition, 1932 | es_ES |
dc.title.alternative | The ten scale models of the modern architecture exhibition, 1932. | es_ES |
dc.type | Artículo | es_ES |
dc.date.updated | 2018-03-27T09:43:25Z | |
dc.identifier.doi | 10.4995/ega.2018.8994 | |
dc.rights.accessRights | Abierto | es_ES |
dc.description.bibliographicCitation | Montes Serrano, C.; Alonso Rodríguez, M. (2018). Las diez maquetas de la Modern Architecture Exhibition, 1932. EGA. Revista de Expresión Gráfica Arquitectónica. 23(32):36-47. https://doi.org/10.4995/ega.2018.8994 | es_ES |
dc.description.accrualMethod | SWORD | es_ES |
dc.relation.publisherversion | https://doi.org/10.4995/ega.2018.8994 | es_ES |
dc.description.upvformatpinicio | 36 | es_ES |
dc.description.upvformatpfin | 47 | es_ES |
dc.type.version | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | es_ES |
dc.description.volume | 23 | |
dc.description.issue | 32 | |
dc.identifier.eissn | 2254-6103 | |
dc.description.references | Carazo Lefort, E. (2011). MAQUETA O MODELO DIGITAL. LA PERVIVENCIA DE UN SISTEMA. EGA. Revista de expresión gráfica arquitectónica, 16(17). doi:10.4995/ega.2011.881 | es_ES |
dc.description.references | Cohen, J.L., 2013. Le Corbusier an Atlas of Modern Landscapes. New York: The Museum of Modern Art. | es_ES |
dc.description.references | Lorraine, L.W., 1987. William Lescaze, Architect. Philadelphia: The Art Alliance. | es_ES |
dc.description.references | Pfeiffer B. B., Wojtowicz, R., 2001. Frank Lloyd Wright & Lewis Mumford. Thirty Years of Correspondence. New York: Princenton Architectural Press. | es_ES |
dc.description.references | Riley, T., 1992. The International Style: Exhibition 15 and the Museum of Modern Art. New York: Rizzoli. | es_ES |
dc.description.references | Stern, R., 1975. George Howe: Toward a Modern American Architecture. New Haven: Yale University, New Haven. | es_ES |
dc.description.references | Stern, R., 1982. Raymond Hood. New York: Rizzoli. | es_ES |